Halaman

  • 8 FEBRUARI 2020 (SABTU) - *5.00 petang :* Perlawanan TNB Malaysia Hockey League 2020 antara Terengganu Ladies Hockey Team (TLHT) dengan Hockademy KL *di Stadium Hoki Batu Buruk (SHB...
    2 months ago

02 November 2011

YPKT tambah RM8 juta untuk PJD

Oleh: Suriati Ali

Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) dijangka menambah jumlah peruntukan Program Jaya Diri (PJD) kepada RM8 juta pada tahun depan bagi membolehkan lebih ramai keluarga berpendapatan rendah memperoleh manfaat.

Pengarah YPKT, Mohd. Shafaruddin Mustaffa berkata, pertambahan sekali ganda itu akan membolehkan 1,500 peserta dilibatkan dalam pelbagai kegiatan ekonomi untuk meningkatkan taraf hidup keluarga.

Katanya, langkah itu didorong oleh prestasi pembayaran balik pinjaman yang dianggap sebagai membanggakan dan pendapatan para peserta dapat ditingkatkan sekitar RM500 hingga RM2,000 sebulan.

''Setakat ini saya berpuas hati dengan pembayaran balik pinjaman kerana 100 peratus yang memperoleh pinjaman membayar balik mengikut tempoh yang ditetapkan.

''Sifat amanah dan jujur yang ditunjukkan oleh peserta YPKT membolehkan lebih ramai golongan yang berpendapatan rendah bakal mendapatkan faedah,'' katanya.
Mohd Shafaruddin berkata, pada tahun ini seramai 924 peserta terlibat dengan program tersebut dengan pinjaman kira-kira RM4.2 juta.

Katanya, sebahagian besar peserta terlibat dalam projek perniagaan selain pertanian, kraftangan, penternakan, perikanan, pertukangan dan kemahiran