Halaman

14 November 2011

Projek Touch Point Kerajaan Pusat bantu penduduk miskin

Oleh: Mohammad Ishak





Program membantu golongan miskin menerusi Projek “Touch Point” yang diperkenalkan Kerajaan Pusat dijangka memberi manfaat besar kepada penduduk yang kurang berada negeri ini mendapat pelbagai bentun bantuan

Ahli Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin berkata, projek berkenaan yang mensasarkan golongan berpendapatan rendah akan diberi pilihan untuk mendapatkan batuan segera termasuk kaca mata, gigi, peralatan kerja, basikal dan kemudahan lain yang difikirkan perlu oleh pihak terbabit.

Katanya, peruntukkan yang disalurkan oleh Kerajaan Pusat menerusi Ahli Parlimen kemudian diagihkan kepada setiap Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) di kawasan masing-masing bertujuan membantu golongan miskin.

Abdullah yang juga Penasihat Agama Perdana Menteri berkata, bagi kawasan parlimen Besut beliau sudah mengagihkan peruntukan yang disediakan kepada semua empat ADUN membabitkan kawasan Hulu Besut, Jertih, Kuala Besut dan Kota Putera.

“Peruntukan itu juga akan diagihkan secara berperingkat-peringkat dan terpuluang kepada ADUN terbabit menggunakan wang berkenaan untuk kepentingan rakyat,” katanya pada majlis penyerahan basikal kepada pelajar di Kampung Padang Luas dekat sini semalam.

Katanya, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) diberi tanggungjawab menyenaraikan nama mereka yang layak untuk dikemukakan kepada ADUN terbabit bagi membeli peralatan dan peperluan yang dipohon penduduk.

Bagi Parlimen Besut,katanya, beliau sudah menyediakan peruntukan RM70,000 kepada setiap wakil rakyat dan peruntukkan tambahan akan diberikan semula sebaik mereka habis membiayai projek berkenaan.

Beliau berharap, dengan adanya peruntukan menerusi projek segera itu ia dapat membantu rakyat berpendapatan rendah untuk membeli barang keperluan masing-masing.