Halaman

10 October 2013

Pantai Batu Rakit yang mendamaikan.

Teks dan gambar Aminudin Ismail.

Pantai Batu Rakit jadi tumpuan nelayan.
KEINDAHAN pantai Batu Rakit yang terletak kira-kira 500 meter dari jalan utama Kuala Terengganu-Kota Bharu (melalui jalan pantai) sememangnya mempunyai keunikannya tersendiri. Jika Pantai Batu Buruk ada batunya sendiri, Pantai Batu Rakit juga terdapat batu berhampiran pantai itu.

Batu yang terletak kira-kira 500 meter dari pantai itu, jelas kelihatan dan ia menjadi mercu tanda nelayan untuk mendaratkan perahu mereka. Lebih 30 perahu nelayan mengunakan Pantai Batu Rakit untuk mendaratkan ikan.

Batu Rakit
Pantai Batu Rakit mempunyai sejarahnya tersendiri kerana di pantai inilah menjadi pelabuhan untuk membawa pelbagai barangan dan makanan sebelum merdeka dahulu.

Terdapat sebuah pejabat kastam yang beroperasi di situ ketika itu. Pantai itu juga menjadi pengkalan untuk membawa orang ramai yang mahu ke Bandar Kuala Terengganu sebelum wujudnya pengangkutan darat.

Tambang motor penambang ketika itu ialah sebanyak 60 sen dari Batu Rakit ke Kuala Terengganu. Kini Pantai Batu Rakit hanya menjadi pantai biasa sebagaimana pantai-pantai lain di negeri ini. Yang kelihatan hanyalah Pulau Bidong dan beberapa pulau kecil yang terletak berhadapan pantai itu.

Manakala aktiviti nelayan keluar menangkap ikan dan mendaratkan ikan boleh dilihat menjelang subuh dan waktu petang.

Pasir pantainya putih bersih.
Seorang penduduk Fatimah Ghani, 59, berkata, orang ramai masih lagi mengunjungi pantai ini pada hari minggu iaitu Jumaat dan Sabtu untuk berkelah bersama keluarga atau menikmati keindahan alam semulajadi ciptaan Tuhan.

“Sekitar tahun 70-an dan 80-an, pantai ini memang popular kerana keindahannya tetapi sekarang ia semakin berkurangan kerana banyak tempat-tempat perkelahan yang lebih popular di negeri ini,” katanya sambil mengharapkan pantai ini dinaiktaraf supaya ia akan kelihatan lebih cantik dan indah untuk dikunjungi.

Di Pantai ini juga, beberapa program kemasyarakatan sering diadakan antaranya ialah sukaneka hari keluarga, permainan tradisional, sukan bola pantai dan kempen kebersihan pantai dari beberapa persatuan dan pusat pengajian tinggi.

.