Halaman

11 October 2013

Risda belanja RM18 juta untuk insdustri getah

Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) Terengganu membelanjakan hampir RM18 juta untuk pembangunan semula industri getah di negeri ini tahun ini.

 Pengarah Risda negeri Zakaria Mat Zin berkata Risda memperuntuk belanjawan sebanyak RM19.8 juta untuk pembangunan, termasuk tanaman semula getah di negeri ini tahun ini.

 "Daripada jumlah itu, kita telah belanja hampir RM17.7 juta atau 89.5 peratus, bakinya kita jangka selesai sebelum akhir tahun ini," katanya.

Zakaria berkata sambutan program tanaman semula getah di Terengganu tahun ini sangat menggalakkan dan telah mencapai sasaran seluas 1,600 hektar.

Beliau berkata seluas 4,604 hektar ladang yang melibatkan 3,900 pekebun di Terengganu terlibat dalam program tanaman semula getah setakat ini.

Katanya untuk tahun depan, Risda akan membuka pendaftaran lebih awal supaya permohonan cepat diproses dan diluluskan segera dan untuk itu pekebun kecil yang bercadang menanam semula getah digesa mengemukakan permohonan masing-masing di pejabat stesen Risda berhampiran. Beliau berkata tahun depan Risda menyasarkan untuk menanam semula 1,200 hektar di Terengganu. Menurutnya amalan pertanian yang baik dalam pengurusan, khususnya program pembajaan, memberikan hasil yang baik dan memberangsangkan. "Ini perkara utama dalam usaha pekebun kecil untuk meningkatkan hasil," katanya. Beliau berkata pengeluaran getah di Terengganu kini mencapai 1.2 tan sehektar dan angka itu dijangka meningkat kepada 1.6 tan sehektar akhir tahun ini. "Ini kerana kita masih ada tiga atau empat bulan lagi sebelum tahun 2013 melabuh tirainya," katanya.