Halaman

08 October 2013

TPK terap amalan berbahasa Inggeris

Oleh: Suriati Ali 

 Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) akan memperluaskan amalan penggunaan Bahasa Ingeris di 65 Taska Permata Keluarga (TPK) di negeri ini, bermula tahun depan.

 Pengarah yayasan itu, Encik Mohd Shafaruddin Mustaffa berkata, sebelum ini beberapa rangka telah mula diterapkan budaya penggunaan bahasa tersebut dalam perbualan dan aktiviti harian mereka.

 “Sebagai contoh, mereka yang berusia dua hingga empat tahun itu, sudah pandai menyanyi pelbagai lagu kanak-kanak dan doa dalam versi Bahasa Inggeris,.

“Apa yang membanggakan, respon diterima sangat positif kerana mereka menunjukkan minat yang ketara, selain mudah diajar,” katanya.

 Katanya, sebelum itu, pihak kami mula menerapkan budaya penggunaan bahasa Inggeris di beberapa taska dalam perbualan harian dan ia mendapat sambutan sangat menggalakkan.

 “Kanak-kanak yang mendapat pendidikan di taska YPK cukup bertuah kerana pelbagai kemudahan dapat dinikmati.

 “Ini termasuk setiap kelas dilengkapi kemudahan penghawa dingin, menu makanan yang berkhasiat dan mampu dinikmati sebanyak empat kali dalam tempoh lapan jam, pengasuh berpendidikan tinggi dan pelbagai jenis permainan canggih dan moden dapat dicuba,” katanya.

 Menurutnya, kanak-kanak taska YPK cukup berdisplin kerana mereka tahu apa yang perlu dilakukan ketika ingin tidur, makan dan bermain.

 “Pengasuh atau pembimbing yang telah melalui pelbagai jenis kursus mempunyai kaedah tersendiri untuk mendisplin setiap kanak-kanak di bawah jagaan masing-masing,” katanya.