Halaman

22 February 2014

YPKT-UniSZA pupuk gaya hidup sihat

Oleh: Aida Abd Rahman

Program Komuniti Bersama Pelajar Taska Permata Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) mampu menjadi platform berguna bagi memberi pendedahan mengenai gaya hidup sihat kepada kanak-kanak, ibu bapa dan juga guru.

Ketua Penolong Pengarah (Taska) YPKT, Encik Mohd Nazri Yusoff, berkata program itu turut membuka ruang interaksi antara mahasiswa yang terlibat dengan guru serta ibu bapa selain berkongsi pengalaman dan ilmu mengenai nutrisi yang sihat dan selamat.

“Program ini amat baik kerana bukan sahaja berkongsi ilmu dan pengalaman kepada pelajar yang terdiri di kalangan mahasiswa jurusan Ijazah Sarjana Muda Dietetik, malah mewujudkan hubungan baik antara agensi kerajaan dengan Institusi Pengajian Tinggi Awam bagi mencapai matlamat disasarkan.

“Ia juga mampu menimbulkan kesedaran pemakanan yang sihat di mana seharusnya diamalkan oleh semua pengusaha serta pengasuh di taska khasnya,” katanya ketika berucap di Majlis Penutup Program Komuniti Bersama Pelajar Taska Permata, ‘Nutrisi Permata Hatiku’, di Dewan Utama, YPKT, baru-baru ini.

Program anjuran Dietetic Students Association (DECSA), Universiti Sultan Zainal Abidin UniSZA dengan kerjasama YPKT disertai lima penuntut Ijazah Sarjana Muda Dietetik (Kepujian) UniSZA.

Turut hadir, Ketua Jabatan Sains Kesihatan UniSZA, Dr Sharifah Wajihah Wafa Syed Saadun Tarek Wafa dan pengarah program, Cik hasnah Mohamad.

Sementara itu, Dr Sharifah Wajihah berkata program itu memberi peluang kepada mahasiswa untuk berkongsi dan mempraktikan ilmu berkaitan kesihatan kepada masyarakat setempat, selain membantu komuniti terlibat meningkatkan kualiti kehidupan mereka terutamanya dari segi kesihatan.

Beliau berkata program komuniti julung kali diadakan antara mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Dietetik (Kepujian) UniSZA dengan kerjasama YPKT itu juga bagi memenuhi keperluan jam kredit bagi subjek Penempatan Pemakanan dan Komuniti bagi semester keenam berkenaan.

 “Malah ia juga menjadi kayu pengukur dan termasuk dalam sebahagian penilaian akhir yang telah dilalui oleh anak-anak didik saya ini selama hampir lima minggu di Taska Permata Keluarga.

 “Mahasiswa ini telah dilatih untuk persediaan membuat program dan latihan praktikal sebegini di mana sebelum ini kita telah terbangkan beberapa orang dari anak-anak didik saya ini ke Aceh, Pekan Meulaboh iaitu tempat yang paling terkesan dengan bencana tsunami beberapa tahun yang dulu,” katanya.

Dalam pada itu, beliau juga berharap program yang dijalankan ini dapat melatih pelajar untuk bergaul dan berinteraksi antara pelbagai lapisan masyarakat secara langsung tanpa mengambil kira peringkat usia. 

Katanya, semoga pelajar yang melalui program turut menyedari kepentingan berbakti dan berkhidmat kepada komuniti serta memupuk semangat kemasyarakatan.

 “Pendedahan kepada komuniti seperti ini juga mampu membantu mahasiswa untuk mengaplikasikan ilmu yang dipelajari semasa proses pengajaran dan pembelajaran kepada komuniti dan sebagai persediaan untuk menempuh alam pekerjaan,” katanya.