Halaman

17 February 2014

Unit Rondaan Bermotosikal (URB) PDRM Besut dilancar


YB Muhamad Pehimi melepaskan anggota peronda URB Besut

Oleh: Mohammad Ishak 

Penduduk sekitar bandar Jertih terutama kawasan perkedaian dan perumahan akan mendapat khidmat Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Polis Diraja Malaysia bermula hari ini.

Perkhidmatan 24 jam membabitkan 15 lokasi terpilih bertujuan mengurangkan kadar jenayah di kawasan terbabit yang sebelum ini merekodkan kes yang membimbangkan.

Ahli Exco Kerajaan Negeri, YB Muhamad Pehimi Yusof melancarkan unit berkenaan dalam satu upacara khas di Tapak Medan Selera Jerih, pagi tadi.

Ia turut dihadiri Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Mohd Iskandar Jaafar, Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh dan Ketua Polis Daerah Besut, Superintandan Kamaruddin Mohd Zakaria.

Majlis pelancaran itu mendapat sambutan penduduk setempat yang hadir memeriahkannya yang dihadiri pemimpin masyarakat, wakil badan bukan kerajaan dan peniaga sekitar bandar Jertih.

Sebanyak 17 motosikal peronda disediakan untuk membuat rondaan 24 jam di kawasan yang dipilih oleh PDRM daerah Besut.

Tugas utama unit berkenaan adalah untuk membuat rondaan di kawasan taman perumahan dalam tempoh 24 jam bagi mencegah berlakunya jenayah khususnya jenayah pecah rumah dan mencuri motosikal.