Halaman

15 February 2011

PENGAJARAN DARI KEJATUHAN MUBARAK DI MESIR- UNTUK UMNO/BN ATAU PAS?

Oleh: Ruslan Abdul Rahman
Tindakan beberapa pemimpin pembangkang termasuk Pas, cuba mengaitkan apa yang berlaku kepada Presiden Hosni Mubarak di Mesir dengan Malaysia dan kepimpinan Barisan Nasional (BN) sekarang adalah sesuatu yang amat tidak tepat.
Mengaitkan kepimpinan di Malaysia sebagai dictator perbandingan yang cuba dibuat itu jauh bara dengan panggang.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengingatkan kerajaan BN agar mengambil iktibar daripada kejatuhan rejim Mubarak.
"Ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada kerajaan dan harus menjadi iktibar kepada rakyat Malaysia.
"Kuasa di tangan rakyat. Rakyat boleh buat (jatuhkan kerajaan) jika mereka mahu," katanya yang juga ahli parlimen Pokok Sena.
"Saya harap apa yang berlaku di Mesir dan Tunisia menjadi pengajaran kepada semua negara dictator” kata AJK Pas Pusat, Mohd.Sabu.
"Perdana Menteri memberi amaran jangan buat seperti di Mesir, sebenarnya amaran itu tak perlu buat kerana kalau ada demokrasi tak berlaku seperti di Mesir. Beri kebebasan kepada rakyat berhimpun, berceramah dan sebagainya” kata Mohd.Sabu.

Kalau kita menoleh kepada sejarah, bukan perkara baru di Malaysia, rakyat yang memilih kerajaan secara demokrasi sejak pilihanraya pertama hingga sekarang bakal memasuki PRU 13, dan bukannya melalui tindakan revolusi dan demonstrasi jalanan kerana kita mempunyai sistem iaitu demokrasi berparlimen, raja berperlembagaan.
Bagi kami di Terengganu, pemimpin Pas jangan lupa apa yang mereka lakukan di Terengganu semasa berkuasa lebih empat tahun (satu penggal); kezaliman, kekerasan, kerakusan dan sebagainya dilakukan oleh pemimpin kerajaan Pas Terengganu ketika itu.
Apa yang dibangkitkan itu memercik ke muka sendiri- kerana semasa mereka berkuasa dahulu- lihatlah apa yang mereka (pemimpin Pas) lakukan?
Kerana berpihak kepada penyokong sendiri, kebun rakyat dimusnahkan, misalnya di Panchor Berderu Setiu. Operasi itu dilakukan oleh Menteri Besar ketika itu sendiri.
Pada 1 April 2001 tanah peserta RTB di kawasan Pengkalan Merbau dirampas oleh kerajaan negeri (Pas) selepas itu dibahagi-bahagikan kepada penyokong mereka.
Kanak-kanak tadika Kemas dihalau dari premis milik kerajaan negeri, seperti balai raya dan sebagainya sehingga terpaksa menumpang di bangsal keropok,pondok buruk, di kedai kopi dan sebagainya.







Pengalaman penulis sendiri, ketika itu menjawat jawatan Setiausaha Akhbar Menteri Besar (Tan Sri Wan Mokhtar) pada malam kemenangan Pas dalam PRU 10 (1999) Wisma Darul Iman dikepung dan ditawan dengan angkuhnya semasa penulis sedang menjalankan tugas terakhir.
Selepas itu berterusanlah episod-episod kekerasan, kezaliman dan kerakusan kerajaan Pas yang sebenarnya bermula di malam kemenangan itu. Rakyat Terengganu tidak pernah lupa kekasaran pemimpin dan penyokong Pas dan amat serik!!! kepada Pas.
Berlakunya kereta bekas Exco Kerajaan BN Terengganu dirampas di jalanan sebelum sempat dikembalikan.
Berikut beberapa catatan kezaliman Pas di Terengganu semasa berkuasa:
Merobohkan bangunan Fardhu ain dan Tabika Kemas di Kampung Payoh Kemaman pada 10 Disember 2001.
Membahagi-bahagikan kawasan balak kepada kroni sesuka hati, tentu masih ingat Hutan Simpan Hulu Dungun 10,000 ekar, hutan dara itu diluluskan kepada sebuah syarikat atas nama Pengerusi Harakah (akhbar) ketika itu.
Bagaimana anak Exco Kerajaan Pas Terengganu juga diberikan wang zakat untuk perbelanjaan belajar di luar negara di mana sepatutnya wang zakat itu untuk golongan miskin. Adakah anak Exco itu golongan miskin dan berhak mendapat zakat?
Isu saman 1 bilion oleh Riyapadu ke atas kerajaan negeri Terengganu baru-baru ini juga adalah hasil peninggalan kerakusan kerajaan Pas Terengganu ketika itu yang kononnya hendak membina empangan kedua, sekaligus meluluskan penebangan balak di Tasik Kenyir itu.(lihat webtv.terengganu.gov.my- mengenai skandal itu).
Banyak lagi akan didedahkan satu demi satu lagi selepas ini bagi memastikan rakyat tidak tertipu dengan momokan kononnya Umno perlu diganti Pas.
Rakyat Terengganu sudah kenal dan sudah serik dengan Pas….mahu diganti kemesraan,keharmonian dan kemakmuran dengan kerakusan, kezaliman, kesombongan dan keegoaan pimpinan Pas Terengganu???
Gelombang rakyat…gelombang biru datang melenyapkan kerajaan dan kepimpinan Pas melalui PRU ke 11 (2004). Inilah kalau hendak dibuat perbandingan sedikit-sebanyak ada ....kalau perlu dibandingkan dengan peristiwa di Mesir itu.
Itulah sebenarnya sebahagian dari kisah dan perbandingan yang ada kaitannya sedikit sebanyak tentang KEBANGKITAN RAKYAT menentang pemimpin yang ZALIM, RAKUS, ANGKUH dan SOMBONG.
Lalu datanglah semula kerajaan pilihan rakyat iaiatu Kerajaan BN yang berkuasa semula di Terengganu dengan meletakkan kepentingan rakyat diutamakan- iaitu MERAKYATKAN PENTADBIRAN DAN PEMBANGUNAN.
Kerajaan BN Terengganu ini telah berkhidmat dengan baik dan usaha BN untuk membela dan mendekati rakyat berjalan seperti biasa.
Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said menjalankan amanah dengan sebaiknya, bahkan ramai penyokong Pas mengakui kebaikan ketiadaan dendam di hati Ahmad Said dalam mengurus tadbir negeri, sekalipun membabitkan penyokong Pas.
Lihat dalam webtv (webtv.terengganu.gov.my) bagaimana orang Pas yang miskin di Rusila dan Chendering dibantu termasuk membaiki rumah mereka oleh kerajaan BN Terengganu.
“Mat Said begitu baik, bahkan semasa mula-mula jadi MB pun pemimpin utama Pas Terengganu sendiri pun diberi peluang bertemu dan berdialog dengan MB itu,” akui seorang pemimpin Pas.

TEGANUKITA