Halaman

13 February 2011

Pesakit dan Penjaga Diberi Bantuan

Oleh: Esah Abdullah


Encik Zuhami Omar

Kerajaan negeri tidak pernah mengabaikan hak dan keperluan rakyat terutama yang dikategorikan pesakit terlantar serta mengambilkira semua aspek terutama penjaga yang menguruskan pesakit berkenaan.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Encik Zuhami Omar berkata, setiap keluarga yang dikategorikan bermasalah dari segi kesihatan dan kemiskinan akan dibantu sama ada diberi bantuan bulanan dan sebagainya.

Katanya, penjaga menerima RM300 sebulan begitu juga pesakit kronik yang memerlukan rawatan, JKM akan membuat pemantauan dari pelbagai sudut termasuk kesihatan yang akan dirujuk kepada pihak hospital untuk tindakan lanjut.

“Penjaga pesakit, pelajar miskin, warga emas, ibu tunggal juga tidak terlepas daripada perhatian JKM untuk menerima bantuan dalam jumlah yang berbeza mengikut keperluan,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai merujuk kes terbaru, keluarga Taim yang menerima pelbagai bantuan daripada kerajaan bagi meringankan beban yang ditanggung sejak beberapa tahun lalu.

“Dua anaknya yang bersekolah menerima bantuan bulanan dari Jabatan Pelajaran RM150 seorang manakala Mohd Fairul Razzi menerima RM300 sebulan dari JKM dan penjaga iaitu isteri Taim, Ummi Kalsum turut menerima RM300 sebulan,”katanya.

Sehubungan itu katanya, pihaknya akan membuat pemantauan dari semasa ke semasa dan akan menilai keperluan lain jika diperlukan.

Pada masa sama Encik Zuhami melahirkan rasa kesal, kerana terdapat segelintir penerima bantuan di negeri ini kerap menyembunyikan fakta sebenar serta menuduh kerajaan tidak ambil cakna kebajikan rakyat.

Katanya, JKM sentiasa mengalu-alukan setiap anggota masyarakat tampil membuat melaporkan kepada pihak JKM jika terdapat jiran atau ahli keluarga yang memerlukan bantuan sara hidup kerana mengidap sakit kronik.

TEGANUKITA