Halaman

22 September 2011

SATU lancar perkhidmatan talian aduan

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Terengganu menjadi negeri pertama yang menyerahkan urusan menerima aduan berhubung masalah bekalan air daripada pengguna kepada syarikat swasta, bagi memendekkan tempoh yang diambil bagi mengatasi masalah berkenaan.

Melalui Talian Aduan Syarikat Air Terengganu (SATU) yang kini dikendalikan Syarikat VADS Bhd, setiap aduan yang dikemukakan berhubung bekalan air di Terengganu dapat diatasi dalam tempoh satu hari atau paling lama tiga hari jika masalah tersebut lebih serius.



Majlis Menandatangani Perjanjian dan Pelancaran Talian Aduan SATU, antara SATU dan Syarikat VADS Bhd, dirasmikan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, di Riyaz Heritage, hari ini.



Hadir sama di majlis itu, Ketua Pegawai Eksekutif SATU, Haji Husain Embong dan Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat VADS Bhd, Haji Ghazali Omar.



Menteri Besar berkata, sebagai sebuah anak syarikat milik penuh kerajaan negeri, beliau mengharapkan pihak pengurusan SATU sentiasa berusaha meningkatkan prestasi kakitangan serta mutu perkhidmatan bagi memastikan pengguna air di negeri ini mendapat perkhidmatan terbaik.

“Seperti yang sering saya ingatkan kepada setiap jabatan dan agensi kerajaan yang saya lawati atau hadir pada majlis-majlis anjuran mereka, saya juga mahu SATU peka dengan konsep yang diperkenalkan kerajaan negeri iaitu “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.

“Ini bermakna setiap program atau dasar yang dilaksanakan dalam pentadbiran SATU perlulah selaras dengan konsep “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.

“Saya yakin usaha pihak pengurusan SATU memperkenalkan Talian Aduan SATU yang akan dirasmikan sebentar lagi, bertujuan ke arah meningkatkan perkhidmatan kepada pengguna di seluruh negeri,” katanya.

Beliau berkata, di bawah pimpinan Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, banyak perubahan telah berlaku dalam perkhidmatan awam sejajar dengan ekspektasi dan kehendak stakeholders yang tinggi.

“Secara amnya, perubahan-perubahan yang dilaksanakan dari masa ke semasa, tidak lain dan tidak bukan, hanya bertujuan memastikan perkhidmatan awam sentiasa relevan dan mampu memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

“Kini penjawat awam perlu berperanan dengan lebih cekap, berkesan, responsif dan berani untuk bertindak melakukan perubahan ke arah memodenkan perkhidmatan sektor awam dan seterusnya dapat memenuhi kehendak masyarakat.

“Kita semua perlu berubah dan sedia membuat perubahan bagi mencapai matlamat “1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” yang dibawa Perdana Menteri.


“Perubahan dan proses pemodenan sektor awam ini juga membawa makna bahawa penanda aras muktamad bagi kita penjawat awam ialah kepuasan hati pelanggan dan rakyat,” ujarnya.
Beliau berkata, dalam perkembangan teknologi ICT pada masa ini, kita tidak boleh lagi menggunakan jawapan- jawapan seperti “Akan dikaji”, atau “kami masih semak” atau“kami masih menunggu keputusan”.

“Sebaliknya, kepantasan kemajuan teknologi dan sistem informasi, jawapan- jawapan mestilah serta-merta. Bagi membolehkan perkhidmatan yang serta-merta atau perkhidmatan dengan segera, seseorang penjawat awam mesti mempunyai kebijaksanaan dan kebolehan untuk menjangkakan reaksi kepada setiap tindakan yang akan diambil,” katanya.