Halaman

19 September 2011

Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) buka pejabat cawangan di Besut

Oleh: Mohammad Ishak


Mohd Yusof menurun tandatangan di plug sebagai tanda perasmian

Penduduk daerah Besut dan Setiu yang ingin berurusan dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) tidak perlu bersusah payah ke Kuala Terengganu kerana pihak terbabit kini membuka pejabat cawangan baru di bandar ini.

Pejabat Wilayah Utara berpusat di bandar ini memberi pelbagai kemudahan kepada orang ramai terutama pertubuhan koperasi yang memerlukan urusan dengan agensi berkenaan.

Sebelum ini, pengurusan SKM di Kuala Terengganu menyebabkan penduduk dua daerah terbabit sering menghadapi masalah kerana terletak jauh dan mengambil masa perjalanan untuk berurusan dengan SKM.

Sementara itu, kesedaran penduduk negeri Terengganu menyertai koperasi semakin meningkat apabila keanggotaan ahli koperasi kini mencapai 241,087 membabitkan modal syer RM172,780 dengan aset bernilai RM360.362 juta sehingga akhir tahun lalu.

Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Datuk Mohd Yusof Samsudin, berkata ketika ini ada 450 koperasi ditubuhkan di negeri ini yang menjalankan pelbagai aktiviti bagi menjana ekonomi kepada ahli.

Katanya, pihaknya berharap lebih banyak penubuhan koperasi diwujudkan oleh penduduk termasuk menggalakkan koperasi keluarga dalam usaha membantu pendapatan keluarga terbabit.

Menurutnya,dalam usaha memperbanyakkan koperasi SKM merancang menubuhkan beberapa pejabat cawangan di seluruh negeri ini bagi memudahkan orang ramai yang berminat dapat berhubung secara mudah dengan pejabat cawangan.Terengganu,

Beliau berkata, sebuah pejabat cawangan baru SKM kini mula beroperasi di Bandar Jertih, Terengganu yang akan memberi perkhidmatan kepada penduduk di kawasan utara negeri ini yang meliputi daerah Besut dan Setiu.

Katanya, sehingga ini daerah Besut mempunyai 168 koperasi membabitkan 86,623 anggota dengan asset bernilai RM126.651 juta.

“Menerusi rangkaian pejabat cawangan yang diwujudkan oleh SKM diharap dapat memberi perkhidmatan lebih baik dan pantas kepada pergerakan koperasi,” katanya ketika merasmikan pejabat berkenaan.

Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Pengerusi Mara dan ADUN Kota Putera,Muhammad Pehimi Yusof.