Halaman

11 December 2011

Agihan e-Book wajar diperluaskan

Oleh: Suriati Ali

Pemberian e-Book yang kini diagihkan secara percuma kepada murid sekolah rendah sewajarnya diperluaskan kepada penuntut di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Awam dan Swasta.

Wakil Kerajaan (BN-Ajil) YB Dato’ Rosol Wahid, berkata usaha mengembangkan pemberian e-Book kepada golongan siswazah terutama mereka yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah wajar memandangkan golongan itu amat memerlukan untuk pembelajaran sepanjang berada di universiti.

“Jika dikira jumlah pelajar yang berada di IPT awam dan swasta lebih kecil berbanding jumlah pelajar Tahun Empat, Tahun Lima dan Tahun Enam yang menerima e-Book,” katanya.

YB Dato’ Rosol turut menyarankan supaya kerajaan negeri dapat menggantikan kemudahan perpustakaan bas bergerak yang sedia ada kepada kemudahan yang lebih canggih dan moden.

“Perkhidmatan itu termasuk untuk kegunaan kawasan jauh iaitu di perkampungan Orang Asli kini didapati semakin uzur dan sering rosak.

“Jika ditukar ia bukan saja boleh menarik lebih ramai penduduk mengunjungi perpustakaan bergerak itu malah mampu menaikkan imej kerajaan negeri yang sememangnya mengutamakan ilmu dan pelajaran dalam semua aspek,” katanya.

Katanya, dia turut mencadangkan supaya kerajaan negeri menambah dana pendidikan menerusi Yayasan Terengganu kepada mereka yang dapat melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah.

“Dana yang ada sekarang cukup terhad kerana mengutamakan pelajar yang ingin mendapatkan sijil, diploma dan ijazah di pelbagai IPT Awam dan Swasta.

“Tambahan dana ini amat diperluan kerana mampu mendorong lebih ramai rakyat melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi,” katanya.