Halaman

11 December 2011

Berkhatan secara berkelompok mampu kurangkan kos

Oleh: Suriati Ali


Pendekatan Badan Bukan Kerajaan atau persatuan tertentu menganjurkan program berkhatan secara berkelompok dengan mengenakan bayaran dalam jumlah yang kecil nyata dapat mengurangkan bebanan ibu bapa.



Kos perkhidmatan yang dikenakan pegawai perubatan atau pembantu pegawai perubatan bagi tujuan itu kini mencecah hampir RM150 bagi setiap kanak-kanak dianggap tinggi terutama bagi mereka yang kurang berkemampuan.

Guru Besar SK Bukit Chempaka, Encik Saikh Kamaruden Saikh Ismail, berkata pihaknya mengambil pendekatan melaksanakan program berkhatan beramai-ramai kerana ingin membantu mengurangkan kos perkhidmatan yang terpaksa di bayar oleh ibu bapa

“Dengan adanya program ini, mereka hanya perlu membayar RM30 bagi setiap anak manakala selebihnya akan ditanggung oleh pihak PIBG beserta sumbangan daripada orang perseorangan termasuk wakil rakyat,” katanya ketika berucap di program Berkhatan Beramai-ramai di SK Bukit Chempaka, semalam (10 Dis).

Seramai 60 orang murid Tahun Tiga hingga Enam menyertai program yang julung kalinya diadakan di sekolah itu sempena cuti panjang persekolahan pada hujung tahun.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat dan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) sekolah itu, Wan Khairul Ariffin Wan Ibrahim.

YB Haji Khazan berkata, berkhatan dapat membezakan di antara penganut agama Islam dengan penganut agama lain dan fungsinya dari sudut kesihatan.

"Berkhatan ini bukan Allah saja-saja cipta untuk menyusahkan manusia tetapi ada hikmah di sebalik suruhan itu.

"Buktinya, kalau kita tengok hari ini, sudah ramai orang bukan Islam sendiri yang berkhatan kerana mereka tahu ia baik untuk kesihatan dan dapat mencegah sebarang jangkitan kuman pada alat kelamin," katanya.

YB Haji Khazan berharap agar budaya berkhatan secara beramai-ramai ini akan diteruskan pada masa depan bagi memberi semangat kepada kanak-kanak dalam melalui gerbang kedewasaan.