Halaman

11 December 2011

Permohonan ke SMA meningkat 200 peratus

Oleh; Esah Abdullah


Antara 120 orang pelajar yang menyertai program Kem Imam Muda di Pusat Latihan Kecemerlangan Pendidikan, Wakaf Tengah, Kuala Terengganu.

Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) menerima lebih 6,000 permohonan pelajar yang tamat Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) untuk belajar di Sekolah Menengah Agama (SMA) di bawah kelolaan kerajaan negeri tahun depan.

Penolong Pesuruhjaya Hal Ehwal Murid JHEAT, Encik Razak Jusoh berkata, permohonan yang diterima itu melebihi 200 peratus berbanding kekosongan tempat pelajar tingkatan satu di sekolah berkenaan hanya 1,525 tempat sahaja.

Katanya, seramai 125 pelajar akan ditempatkan di sekolah berasarama penuh SMA Atas Sultan Zainal Abidin, Batu Buruk, manakala selebihnya (1,400 pelajar) ditempatkan di sembilan SMA di seluruh negeri.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Penutupan dan Penyampaian Sijil Kem Imam Muda SMA Terengganu di Pusat Latihan Kecemerlangan Pendidikan, Wakaf Tengah, semalam.

Seramai 120 pelajar yang selesai menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) daripada sepuluh SMA tersebut menyertai Kem Imam Muda yang diadakan selama enam hari itu.

Katanya, pelajar yang memperolehi keputusan 5A dalam UPSR layak untuk memohon ke SMA berasrama penuh dan untuk memasuki SMA biasa sekurang-kurangnya 1A berdasarkan kelayakan yang ditetapkan selain anak kelahiran Terengganu.

Selain itu katanya, JHEAT akan mengadakan ujian saringan pada 11 dan 15 Disember ini untuk memilih calon yang benar-benar layak sebelum memulakan sesi persekolahan awal tahun depan.

Katanya setakat ini JHEAT hanya mempunyai 57 kelas daripada sepuluh SMA dan setiap kelas hanya dapat menampung antara 35 hingga 40 orang.

Sehubungan itu, pihaknya sedang berusaha untuk menambah bilangan kelas pada masa akan datang namun ia bergantung kepada persekitaran dan keluasan kawasan sekolah.

Katanya, 10 sekolah agama itu ialah SMA Sultan Zainal Abidin, Ladang, SMA Sultan Ismail Dungun, SMA Al Falah Kemaman, SMA Maarif Besut, SMA Ittifakiah Jertih, SMA Setiu, SMA Marang, SMA Khairiah Kuala Terengganu, SMA Mahmudiah Kuala Berang dan SMA (Atas) Sultan Zainal Abidin Batu Buruk.