Halaman

10 December 2011

LPT Fasa II beri keselesaan kepada pengguna



Langkah kerajaan membenarkan sebahagian daripada Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) Fasa II digunakan sejak beberapa bulan lalu, memberi banyak keselesaan kepada para pengguna jalan raya, khususnya mereka yang ingin ke Kuantan dan Kuala Lumpur.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, YB Datuk Za’abar Mohd Adib, berkata setakat ini pengguna dibenarkan melalui Persimpangan Bukit Besi – Ajil sejauh 42.4 kilometer dan Bukit Payong - Gemuroh (16.3 kilometer).

Beliau berkata, apabila semua pakej pembinaan dari Persimpangan Gemuroh ke Bukit Besi sejauh 64 kilometer siap sepenuhnya pertengahan tahun depan, LPT Fasa II akan memberi lebih banyak keselesaan kepada pengguna, apabila laluan tersebut dibuka sepenuhnya pada waktu tersebut.

Menurutnya, keseluruhan projek LPT Fasa II yang kini membabitkan kos RM2.36 billion dijangka siap pada tahun 2014.

Pembinaan LPT Fasa II berbeza dengan LPT Fasa I di mana projek ini yang mengandungi 17 pakej dan ia diserahkan kepada kontraktor yang berlainan sedangkan hanya satu kontraktor bertanggungjawab membina LPT Fasa I.

“Walaupun projek ini belum siap sepenuhnya, telah kerajaan memutuskan untuk membuka sebahagian daripada lebuh raya berkenaan bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas jalan sedia ada,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya, pada masa ini kerajaan memutuskan sebahagian lebuh raya itu akan terus dibenarkan penggunaannya tanpa dikenakan tol sehingga ia siap dibina sepenuhnya kelak.