Halaman

04 December 2011

Majlis khatan ikut adat tradisonal

Oleh; Esah Abdullah



Seramai 76 kanak-kanak dalam kawasan DUN Wakaf Mempelam menyertai program berkhatan beramai-ramai mengikut adat tradisional bagi membangkitkan kemeriahan di kalangan mereka.

Program yang berlangsung di balai raya Wakaf Mempelam itu anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) kampung berkenaan serta mendapat sokongan masyarakat setempat.



“Kita ingin mengekalkan budaya orang dahulu dengan perarakan nasi semangat (pulut kuning) sambil berselawat ke atas nabi Muhammad s.a.w,” kata Pengerusi JKKK Wakaf Mempelam, Encik Hussin Mohd Nor.

Katanya, penglibatan semua agensi dalam Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) berkenaan seperti Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) , Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT dan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) mencerminkan perpaduan yang terjalin erat.

Perasmian telah dilakukan, Pegawai Pembangunan Parlimen KualaTerengganu, Dato’ Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang turut menepung tawar dan mengagihkan duit poket kepada kanak-kanak yang terlibat.

Hadir sama, Pegawai Pembangunan DUN Wakaf Mempelam, Wan Mahyuddin Wan Ngah, Ketua Pemuda UMNO Perhubungan Terengganu, Encik Badrol Hisham Zaki dan Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Puan Nordiana Dato’ Shafie.