Halaman

14 February 2013

Mangsa banjir daerah Dungun terima bantuan ‘one-off’ RM500

Oleh: Noraini Jusoh

Semua mangsa banjir bagi daerah Dungun yang ditempatkan di pusat pemindahan berdaftar dan diiktiraf lega dan melahirkan rasa gembira apabila menerima bantuan ‘one-off’ RM500 dari kerajaan negeri yang disampaikan sendiri oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, hari ini.
Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, seramai 2111 mangsa banjir bagi daerah tersebut menerima bantuan itu yang melibatkan peruntukan sebanyak RM1,055,500.

Mangsa banjir, Azmanizam Abdul Razak, 33, dari Kampung Tepus, Bukit Besi berkata, beliau tidak menyangka rumahnya turut dilanda banjir dan menganggarkan nilai kerugian yang terpaksa ditanggungnya melebihi RM1000.

"Saya tidak sangka rumah turut dinaiki air ekoran banjir baru-baru ini kerana sebelum ini tidak pernah berlaku sedemikian.

"Walau bagaimanapun, saya bersyukur dan berbangga kerana kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar kita turun padang untuk menyerahkan bantuan banjir kepada mangsa banjir dan saya mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada kerajaan Barisan Nasional (BN),” katanya.

Rakannya, Md Zaid Abdullah,42, juga dari Kampung Tepus, Bukit Besi berkata, dengan bantuan kerajaan negeri yang diterima hari ini dan ditambah dengan bantuan kerajaan pusat yang telah diterima baru-baru ini dapat meringankan beban yang ditanggung mangsa banjir di kampungnya.

"Saya begitu gembira dengan bantuan yang diberikan dan sangat bersyukur mempunyai kerajaan yang sentiasa prihatin terhadap kebajikan rakyat terutama yang ditimpa bencana alam seperti saya dan mangsa banjir yang lain,” ujarnya.

Bagi Duyah Abdul Rahman, 68, pula berkata, bantuan wang tunai sebanyak RM500 yang diterimanya akan digunakan sebaik mungkin untuk membeli semula kelengkapan rumah yang rosak akibat banjir dan untuk keperluan harian.

"Saya akan gunakan wang ini untuk perbelanjaan makan minum dan membeli kelengkapan rumah yang rosak akibat banjir,” katanya.