Halaman

21 April 2013

AWAL-AWAL PAKATAN PAS-PKR SUDAH BERBALAH

Oleh: Lanbayu 

Bagaimana mungkin hendak tubuh kerajaan, kalau awal-awal baru di peringkat hendak letak calon pun sudah bergaduh.

Walau pun PKR telah diputuskan bertanding mewakili Pakatan di enam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan satu kerusi Parlimen di Terengganu, tetapi Pas engkar dan tidak mematuhi ketetapan tersebut.

Sebagaimana keputusan bersama dengan Pas kerusi-kerusi PKR yang diperuntukkan ialah Permaisuri, Kota Putera, Telemong, Seberang Takir, Bukit Besi dan Bandar, manakala Parlimen ialah Kemaman.

Namun begitu, Pas didakwa mencabul perjanjian dan mungkin janji apabila turutn meletak calon mereka bertanding di Kota Putera, Bukit Besi dan Seberang Takir.

Ini jelas merupakan suatu pencabulan dan janji tidak ditepati. Setiausaha Politik Kanan Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang juga merupakan Timbalan Pengerusi PKR Terengganu, Abd.Rahman Yusof menyelar tindakan Pas yang tidak menghormati perjanjian.

“Pemimpin Pas perlu belajar menghormati keputusan kalau hendak rakyat menghormati mereka,” tegas Abd Rahman ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Mahmud 19 April, sehari sebelum penamaan calon.

Abdul Rahman telah membuat lapaoran rasmi kepada PKR Pusat (Dato’ Seri Anwar) berhubung pencabulan hak PKR itu untuk tindakan selanjutnya.

Namun katanya, pertandingan tiga penjuru BN, PKR dan PAS akan berlaku di Dun Kota Putera, Seberang Takir dan Bukit Besi kerana “kami tak akan berundur dan tetap dengan keputusan dan perjanjian asal”.

Pemimpin Pas perlu menghormati PKR dan penjanjian asal, barulah rakyat akan hormati Pas, katanya dengan kesal. Abd Rahman, menjangka Pas dan pembangkang kalau menang di Terengganu pun tidak lebih 8 kerusi sahaja paling banyak, bermakna beliau mengakui pembangkang lemah di Terengganu akibat tidak menghormati antara satu sama lain.

Semasa penamaan calon di Kuala Nerus, penyokong PKR datang menumpang di sebelah penyokong Barisan Nasional (BN) menunjukkan bahawa Pas tidak layan kepada mereka, sekaligus pakatan mereka hanya pada nama sahaja.

Dalam situasi seperti ini tentulah rakyat sukar menerima pakatan yang kononnya menjadi harapan rakyat, tetapi sebenarnya awal-awal pakatan mereka sudah menemui kehancuran.