Halaman

21 April 2013

Sultan Mizan berkenan berangkat ke Majlis Penutupan Program Pengukuhan Bahasa Inggeris

Oleh: Suriati Ali 

 Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan merasmikan Majlis Penutupan Program Pengukuhan Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab Piala Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) 2013, di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kampus Dungun, hari ini.



Turut berkenan berangkat, Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah. Keberangkatan baginda berdua disambut, Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Ahli Lembaga Pemegang Amanah YDSM Dato’ Prof Emeritus Dr Rahman Embong .

 Kira-kira 10,000 pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh Terengganu terlibat secara langsung dalam program anjuran YDSM itu, sepanjang tahun lalu

Berdasarkan jumlah itu, seramai 1,283 pelajar menampakkan kesungguhan untuk maju. Dato’ Prof Emeritus Dr Rahman, berkata program pengukuhan bahasa Inggeris yang memasuki tahun keempat manakala pengukuhan bahasa Arab tahun kedua dianggap sebagai program yang cukup menyeronokkan dan mudah difahami oleh pelajar.

Katanya, keyakinan pelajar menggunakan bahasa Inggeris ketika berkomunikasi dengan guru dan rakan sebaya cukup tinggi selain tiada langsung perasaan segan dan kekok.

 “Program seumpama ini wajar diteruskan demi kepentingan anak didik Terengganu terutama dikalangan pelajar yang masih lemah. tidak mahu dan gagal mengusai bahasa itu secara mendalam,” katanya ketika berucap pada program itu.