Halaman

24 April 2013

Masyarakat Tionghua perlu sokong calon BN

Oleh: Gelombang biru

Barisan Nasional (BN) Terengganu mengharapkan masyarakat Tionghua di negeri ini terus setia kepada parti itu agar barisan calon yang ditampilkan memperoleh kemenangan selesa pada Pilihan Raya Umum Ke -13 (PRU13).

 Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata dia yakin masyarakat Tionghua tidak berpaling tadah kepada pembangkang yang sememangnya jelas pincang pelbagai aspek, selain tidak sehaluan dalam pemilihan calon.

 “Awal –awal lagi mereka sudah tunjuk sikap tidak sehaluan, itu belum lagi dapat memimpin negara,. Sikap yang ditonjolkan itu wajar dijadikan pengajaran agar tidak memilih calon pembangkang pada pilihan raya nanti. “BN tampil calon terbaik di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bandar, Dato’ Toh Chin Yaw yang sebelum ini sudah dua penggal berkhidmat membangunkan DUN itu.

“Calon terjun PKR, Azan Ismail yang berasal dari Pahang patut malu dan tidak wajar bertanding di DUN itu, kerana rakyat setempat tidak mengenalinya apatah mahu memilihnya sebagai wakil rakyat,” katanya.

 Toh Chin Yaw yang memperolehi majoriti undi 1,142 pada PRU12 dilihat semakin mendapat sokongan masyarakat pelbagai kaum apabila pembaharuan yang dilaksanakan di DUN itu diterima ramai.

 Sepanjang dua penggal menjadi wakil rakyat, beliau turut dilantik pucuk pemimpin negeri, bagi memikul tugas sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar Negeri.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, dia cukup berharap masyarakat Tionghua menyokong sepenunya calon MCA itu dan calon Parlimen Kuala Terengganu, Zubir Embong.

 "Jika tiada sokongan, maka tiada lagi suara yang akan mewakili mereka, apa jua keadaan, masyarakat Tionghua perlu menyokong bangsa sendiri bukan calon terjun,” katanya.

 Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu BN sudah lama bersedia menghadapi segala kemungkinan berlalu termasuk pelbagai fitnah melalui laman sesawang dan ceramah.

“Terbaru berkaitan saya dituduh terlibat dengan `skandal’ pengagihan balak, apa yang diperkatakan itu sama sekali tidak benar dan saya berani bersumpah dengan lafaz, Wallahi, Wabillahi dan Watallahi,” katanya.