Halaman

26 June 2013

Allahyarham Dr A Rahman Mokhtar selamat dikembumikan.


Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said menyiram air mawar ke atas pusara Allayarham Dr A Rahman.

Oleh: Mohammad Ishak

Suasana sedih menyelubungi upacara pengkembumian Allahyarham Ahli Exco Kerajaan Negeri, Dr A Rahman Mokhtar, yang meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ),Kuala Terengganu pagi tadi.

Jenazah Allahyarham selamat dikembumikan di Tanah Perkuburan Kampung Teluk Bayu, Kuala Besut, kira-kira jam 5.15 petang tadi..

Turut berada ketika dikembumikan ialah isterinya, Azizah N Omar,53, serta kesemua empat anaknya, Mohd Zaihan,30, Mohd Razhan,20,Mohd Zaffuan, 27. Dan Nurul Najihah,18.

Hadir sama ialah Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said, Menteri Pendidikian II, Dato' Seri Haji Idris Jusoh.Wakil UMNO Pusat, Dato' Ahmad Maslan yang juga Menteri Kewangan II serta ahli-ahli mesyuarat kerajaan negeri.

Sebelum itu, jenazah Allahyarham selamat tiba di Masjid Kampung Telok Bayu dengan van jenazah dari HSNZ Kuala Terengganu kira-kira jam 2 petang.

Kira-kira 1,000 jemaah menghadiri upacara solat jenazah di masjid berkenaan selepas asar. Allahyarham Dr A Rahman, dilahirkan di Pulau Perhetian, adalah anak nelayan pertama di pulau pelancongan itu menjadi doktor dan beliau adalah idola kepada penduduk yang sebahagian besarnya nelayan.

Beliau meninggalkan seorang balu, Azizah N Omar, 53, serta empat anak tiga lelaki dan seorang perempuan. Berkelulusan dari UKM dan Universiti Philipna dalam bidang perubatan beliau bertugas di beberapa hospital di Kuala Lumpur,Bacok,Tanah Merah di Kelantan sebelum membuka klinik sendiri di Kuala Besut.pada 1991.

Selain menjawat Exco selama dua penggal beliau juga menjadi Setiausaha UMNO Bahagian Besut serta bergiat aktif dalam pelbagai pertubuhan NGO.