Halaman

27 June 2013

SPR negeri bersedia adakan PRK Kuala Besut

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra

Suruhanjaya Pilihan Raya negeri (SPR) sudah bersedia untuk mengadakan Pilihan Raya Kecil (PRK)
Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut (N1) berikutan kematian penyandangnya, YB Haji A Rahman Mokhtar, semalam.

Pengarahnya, Encik Fakhrul Razi Ab Wahab (gambar kecil) berkata, kesemua petugas SPR negeri yang baru sahaja selesai mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu bersedia memikul tanggungjawab mengendalikan PRK itu pada bila-bila masa berdasarkan arahan yang dikeluarkan SPR.

 “SPR negeri bersedia menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan serta tidak tmbul kesulitan kerana kita baru sahaja menjalankan PRU13 yang lalu.

“ Semua petugas-petugas dan pegawai pengurus pilihan raya (RO) sudah mendapat latihan dan taklimat yang cukup. Mungkin hanya perlu `refreshment’ lagi sebelum diadakan PRK. Selain itu, kerjasama amat baik dari kerajaan negeri dan jabatan-jabatan yang terlibat amat memuaskan serta bergantung kepada keputusan yang dibuat oleh SPR nanti,” katanya ketika menerima surat makluman kekosongan kerusi DUN Kuala Besut oleh Yang Dipertua DUN, Haji Mohd Zubir Embong kepada SPR negeri, di Pejabat DUN, Wisma Darul Iman, pagi ini.

Encik Fakhrul Razi, berkata SPR negeri akan menyerahkan surat itu kepada Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusuf pada hari ini untuk tindakan lanjut.

 “Tempoh PRK akan bermula sepanjang 60 hari sebaik sahaja surat dari YDP DUN ini diserahkan, iaitu dari hari ini dan berakhir pada 27 Ogos nanti.

 “Surat makluman ini akan saya serahkan pada hari ini juga. Jadi, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz akan membuat keputusan. Saya dimaklumkan juga, petang esok akan diadakan pra mesyuarat untuk membincangkan perkara ini,” katanya.

Beliau juga menjangkakan mesyuarat petang esok hanya tertumpu kepada mendapatkan maklumat awal berkaitan persiapan PRK sebelum dapat memuktamadkan tarikh sebenar PRK itu pada mesyuarat seterusnya.

 Selain itu, PRK Kuala Besut nanti juga akan terus mengekalkan peraturan sedia ada termasuk penggunaan dakwat kekal.