Halaman

23 February 2014

160 Guru KAFA Sambung Tugas


Yayasan Islam Terengganu (YIT) menyambung semula perkhidmatan 160 orang daripada 240 guru kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) yang membuat rayuan setelah kontrak mereka ditamatkan hujung tahun lalu.

Pengarah YIT, Md. Kamaru Al Amin Ismail berkata, mereka yang diberi peluang itu sudah melaporkan pada 3 Februari lalu dan hampir semuanya bertugas di tempat asal.

”Ini hasil keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pendidikan YIT pada 29 Januari lalu setelah 240 rayuan diterima daripada kalangan 303 orang yang ditamatkan kontrak mereka setelah berpuas hati dengan kesediaan mereka untuk meningkatkan prestasi dan mematuhi prosedur jabatan,” katanya baru-baru ini.


Beliau memberitahu, sebanyak 143 lagi jawatan diisi melalui proses temuduga daripada 500 orang yang disaring sejak November lalu bagi menampung kekosongan dan keperluan pada masa depan.

Mesyuarat Lembaga Pemegang Amanah YIT pada Disember lalu membuat keputusan menamatkan khidmat 303 guru KAFA di seluruh negeri ini dengan pemberian satu bulan elaun, namun membenarkan mereka membuat rayuan.

Itu merupakan proses biasa setiap hujung tahun setelah prestasi perkhidmatan dan keberkesanan peranan mereka dinilai kerana tanggungjawab itu penting dalam menyemai amalan agama dalam kehidupan anak negeri ketika usia awal mereka.

Bagaimanapun, penamatan kontrak sebilangan guru setiap tahun itu dijadikan isu kali ini oleh pembangkang yang memberi gambaran seolah-olah mereka ditindas.

Kata Md. Kamaru, YIT meneliti setiap rayuan berdasarkan prestasi kerja, kebolehan mengajar, kerjasama dengan sekolah, hubungan baik masyarakat setempat, disiplin dan tahap pematuhan peraturan yang ditetapkan.

Sehingga kini, difahamkan terdapat kira-kira 3,200 guru Kafa di seluruh negeri ini dan mereka dibayar elaun RM800 sebulan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).