Halaman

19 June 2013

Setiu jadi pembekal solar terbesar dalam negara

Oleh; Esah Abdullah

Daerah Setiu bakal menjadi pembekal dalam industri solar terbesar di negara ini apabila projek yang bernilai RM38.5 juta itu bila beroperasi kelak.

Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Perdagangan negeri, Dato’ Haji Tengku Putera Tengku Awang berkata, projek industri solar di Sungai Bari Langkap itu telah diluluskan kepada Syarikat Synergy Generated Sdn Bhd.

“Industri solar merupakan sumber baru dan industri ini akan menjadi pembekal solar terbesar di negara ini,”. ,” katanya pada Sidang Undangan Negeri semalam.

Dato’ Haji Tengku Putera (BN-Kuala Berang) berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Dato’ Sabri Mohd Noor (BN-Langkap) mengenai perkembangan terkini industr i solar di Setiu serta peluang pekerjaan yang wujud hasil pelaburan tersebut.

“Saya sangat yakin industri ini menjadi asas kepada pembangunan keseluruhannya serta sumber daripada solar ini merupakan perkara baru di negara kita,” katanya.

Katanya, Langkap merupakan kawasan baru yang perlu dimajukan sebagai sumber negeri dan tempias juga kepada masyarakat tempatan.

“Kerajaan turut bercadang membuka peluang kepada pelabur bertapak di kawasan indusrti Sungai Bari dan Saujana Setiu dan memberi jaminan menyegerakan urusan berkaitan kelulusan tapak dan sebagainya dalam usaha menarik pelabur ,” katanya.

Katanya, semua kawasan industri yang terdapat di negeri ini sebenarnya memberi peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat dengan pembangunan lestari disetiap daerah.