Halaman

25 June 2011

Muafakat Mara puji Kerajaan Terengganu bekal e-Book

Oleh: Aida Abd Rahman

Badan Permuafakatan Pendidikan Mara Malaysia (Muafakat) Majlis Amanah Rakyat (Mara) memuji tindakan Kerajaan Terengganu yang menyediakan peruntukan besar membekalkan pelajar sekolah rendah di negeri ini dengan e-Book bagi meningkatkan tahap pendidikan negeri.

Sehubungan itu, Pengerusinya, Haji Hassan Ahmad, berkata pendekatan itu turut menjadi perangsang untuk Muafakat Mara terus mempergiatkan usaha bagi memastikan penambahbaikan dalam sistem pendidikan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) melalui penggunaan komputer riba.
Beliau berkata, Muafakat meminta semua ibu bapa pelajar MRSM dapat membeli komputer riba kepada anak-anak mereka melalui pihak sekolah bagi merealisasikan hasrat itu.

“Kita harap ibu bapa memberi sokongan terhadap usaha kita dalam memastikan MRSM mencapai pendidikan bertaraf dunia dan menyediakan anak mereka dengan peralatan bagi kemudahan pembelajaran ini,” katanya selepas Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Muafakat Mara Kali Ke-9, di Hotel Grandcontinental, Kuala Terengganu, malam tadi.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said merasmikan majlis itu. Lebih 200 perwakilan hadir ke mesyuarat agung berkenaan.

Haji Hassan berkata, pihaknya mensasarkan semua pelajar Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima di MRSM akan memiliki komputer riba masing-masing suatu masa nanti selepas melancarkan program itu sejak Januari lalu.

“Kita sudah melaksanakan program itu mulai Januari dan ia sedang berjalan. Pelajar boleh membelinya melalui pihak sekolah secara beransur-ansur dan boleh berunding jika tidak mampu membayar sepenuhnya kerana kita akan membantu.

“Semua pelajar perlu memiliki komputer riba ini, apatah lagi MRSM dikenali sebagai sekolah yang memang cemerlang dan berkualiti tetapi masih menggunakan kaedah pelajaran cara lama seperti penggunaan buku teks dan nota,” katanya.

Beliau turut meminta ibu bapa mengubah mentaliti supaya dapat menyediakan kemudahan yang lebih berkualiti dan terjamin bagi memastikan tahap pelajaran anak-anak mereka meningkat berikutan kemudahan serta pembiayaan lain sudah ditaja sepenuhnya pihak kerajaan.

Dalam pada itu, pihaknya juga sedang melaksanakan penambahbaikan dari masa ke semasa untuk memastikan sistem pelajaran di MRSM akan menggunakan komputer riba sepenuhnya bagi menggantikan kaedah pelajaran sedia ada.