Halaman

01 August 2011

Fama buat akujanji dengan petani

Oleh; Esah Abdullah

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) telah mengadakan perjanjian usahasama dengan 579 petani di bawah Program Ladang Kontrak (PLK) di negeri ini.

Pengarah Fama Wilayah Timur, Encik Mohd Ariffin Awang berkata, anggaran nilai pasaran yang dikeluarkan peserta adalah hampir RM1 juta.

Katanya, dalam perjanjian jual beli, pihak Fama akan membuat pembelian terus mengikut rekod yang ada dan cara begini dapat mengelakkan lambakan hasil bila tiba masa pengeluaran hasil.

Katanya, melalui perjanjian ini juga, petani terbabit akan dapat meningkatkan pendapatan masing-masing kerana harga yang ditawarkan oleh Fama adalah melebih kos yang ditanggung peserta.

Selain itu katanya, Fama akan menetapkan harga lantai antara 10 hingga 15 peratus daripada perbelanjaan awal pengusaha tanaman berdasarkan kajian Jabatan Pertanian dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi).

“Berdasarkan pengalaman sebelum ini, petani yang terlibat dalam PLK ini tidak perlu memikirkan tentang pasaran tetapi hanya perlu fokus kepada pengeluaran hasil sahaja,” katanya.

Menurutnya, Fama mahu melihat hasil pertanian dan berkualiti serta menepati kehendak pasaran melalui Amalan Pertanian Baik (GAP) dan diharap petani dapat menanam tanaman yang disarankan oleh pihak Fama.

Peserta yang terlibat dalam PLR ini telah menanam labu manis dan tembikai tanpa biji di seluruh negeri di mana 59 peserta dari Setiu mengusahakan tanaman berkenaan di sembilan kawasan.

Katanya, setakat ini 138 hektar telah diusaha oleh petani dan pihak Fama menyasarkan 503 hektar seluruh negeri dengan kuantiti pengeluaran antara 22,300 tan metrik.