Halaman

01 August 2011

Terengganu pertaruh 15 perenang hadapi cabaran antara kelab Malaysia

Oleh: Aida Abd Rahman



Persatuan Renang Amatur Terengganu (PRAT) berhasrat menyertai kembali Kejohanan Renang Antara Kelab-Kelab Malaysia bagi merebut Piala Presiden di Shah Alam, Selangor, Disember ini.

Setiausahanya, Yan Kong Lee berkata bagi memenuhi hasrat itu, pihaknya telah menyenaraikan seramai 15 perenang lelaki dan wanita sebagai persiapan awal bagi berdepan kejohanan yang bakal berlangsung kira-kira lima bulan lagi itu.
"Terengganu berhasrat menyertai kejohanan renang antara kelab-kelab Malaysia tahun ini selepas agak lama menyepikan diri kerana kemudahan kolam renang rosak dan tidak boleh digunakan tahun lalu," katanya.

Menurutnya, tujuan PRAT menyertai kejohanan itu bukankan untuk mencari kemenangan atau kejayaan, tetapi hanya sekadar untuk menguji prestasi dan pencapaian perenang Terengganu sebelum bertanding pada Sukan Malaysia (Sukma) di Kuantan, Pahang 2012.

Selain itu, katanya bekas jurulatih kebangsaan Foo Yock Meng akan membimbang skuad negeri itu.

Dalam perkembangan lain, Yan berkata PRAT akan menganjurkan Kejohanan Renang Novis Terengganu untuk peserta berumur bawah 9,11,13 dan 15 tahun pada Oktober ini.

“Kejohanan ini juga bagi memberi pendedahan kepada corak pertandingan kepada peserta yang baru hendak belajar berenang dan dijangka hampir 100 peserta bakal menyertai kejohanan itu nanti,” katanya.

Beliau berkata, kejohanan itu adalah antara beberapa aktiviti PRAT dalam usaha untuk mengasah bakat serta mengembangkan sukan renang di kalangan remaja di Terengganu.