Halaman

02 August 2011

Murid SK Seri Bandi pelajar terbaik UPKK seluruh negara

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Seorang lagi pelajar tempatan, Adik Nurul Nadiah Wahidah Azhar, 12, dari Seri Bandi, Kemaman, mencipta sejarah apabila dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Perdana Pelajar Cemerlang Ujian Penilaian Kelas Kafa (UPKK) 2010, yang diumumkan baru-baru ini.

Murid Tahun Enam Sekolah Kebangsaan Seri Bandi itu mendapat kelulusan seratus peratus bagi semua lapan mata pelajaran peperiksaan UPKK yang didudukinya pada bulan Oktober tahun lalu.

Dia yang mendapat markah 800/800 dalam UPKK menerima anugerah tersebut pada satu majlis di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Berikutan kejayaan itu Nurul Nadiah yang bercita-cita mahu menjadi guru, menerima wang tunai RM1,500, plak dan sijil penghargaan.



Menurut bapanya, Azhar Ahmad, 40, anaknya bukan saja mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Kafa tetapi dia sentiasa mendapat nombor satu dalam peperiksaan di sekolahnya sejak dari Tahun Satu.

“Alhamdulillah, Nurul Nadiah mendapat 5 A dalam setiap kali peperiksaan diadakan di sekolah,” kata bapa kepada lima anak itu kepada Teganukita ketika ditemui di rumahnya, baru-baru ini.



Puan Nazirah Salleh, 36, berkata Nurul Nadiah yang merupakan anak sulungnya, gemar belajar dan mengaji sejak kecil lagi dan dia sudah khatam al-Quran sebanyak empat kali.

“Dia belajar tuisyen di sekolah manakala bapanya turut mengajar Nurul Nadiah di rumah jika ada masa lapang,” katanya.