Halaman

02 August 2011

MB minta Masyarakat bantu cegah jenayah

Oleh: Kamarudin Mat Akib


YAB Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said melawat mangsa ragut di ICU HSNZ Kuala Terengganu. - Foto: Zulkipli Putra.

Masyarakat tempatan diminta membantu pihak berkuasa mencegah jenayah dengan cara menyalur pelbagai maklumat yang diperlukan bagi membolehkan mereka yang terlibat dengan jenayah dibawa ke muka pengadilan.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata masyarakat tidak perlu takut memberi maklumat kepada polis jika mereka menjadi saksi kejadian jenayah, agar mereka yang tidak bertanggungjawab itu didakwa mengikut saluran undang-undang yang ditetapkan.

“Jika orang ramai tengok kes ragut misalnya, mereka perlu lapor kepada polis jika mereka cam nombor pendaftaran kenderaan yang digunakan peragut,” katanya kepada pemberita selepas melawat dua mangsa ragut di Hospital Sultanah Nur Zahirah, petang ini.



Maleha Abdul Malek dan adiknya, Mazida menjadi mangsa ragut dua hari lalu di mana kedua-duanya terlibat dalam kemalangan selepas mereka diragut.



Keadaan Maleha dilaporkan stabil, tetapi adiknya Mazida yang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan masih belum sedarkan diri.

Menteri Besar berkata, kerajaan negeri sudah meluluskan permohonan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) untuk memasang 25 CCTV baru di sekitar bandar ini bagi pelbagai tujuan, termasuk pemantauan lalu lintas dan mengesan kegiatan jenayah.



Beliau berkata, pihaknya berharap tambahan CCTV tersebut dapat membantu mengurangkan masalah jenayah di sekitar kawasan bandar Kuala Terengganu.

Pada masa ini MBKT sudah memasang 25 CCTV di sekitar bandar ini bagi tujuan yang sama.