Halaman

03 August 2011

Tatiuc terima 800 pelajar baru

Oleh: Suriati Ali

Kolej Universiti Tati (Tatiuc) menerima pendaftaran lebih 800 pelajar baru termasuk dari luar negara seperti Indonesia, Arab Saudi dan Sudan bagi mengikuti kursus di peringkat sijil, diploma dan ijazah pertama bagi sesi pengambilan 2011.



Rektor Tatiuc Dr. Mohd Rozailan Mamat@Ibrahim, berkata pada masa sama seramai 50 pelajar Nigeria akan mendaftar untuk mengikuti kursus kimpalan selama enam bulan dan beberapa kursus lain seperti automotif dan kejuruteraan.

Katanya, pada tahun ini juga kita akan memulakan pengambilan pertama pelajar bagi mengikuti Sarjana Mekatronik dan ianya akan dilakukan dalam masa terdekat ini.

“Pihak kami juga telah mengadakan satu perjanjian persefahaman (MoU) dengan Yayasan Belia Nigeria bagi menjalankan kursus kemahiran peringkat sijil selama enam bulan di sini dan setiap tahun seramai 200 belia negara berkenaan akan dilatih.

“Dalam usaha menuju universiti penuh, setiap tahun Tatiuc menghantar lapan pensyarahnya ke universiti dalam dan luar negara bagi menyambung pengajian ke peringkat doktor falsafah (PhD) kerana syarat bagi mencapai taraf itu memerlukan 25 peratus pensyarahnya berkelulusan PhD,” katanya.