Halaman

03 August 2011

Rebut peluang, keberkatan Ramadan- Pesuruhjaya JHEAT

Oleh: Aida Abd Rahman

Umat Islam di negeri ini dinasihat lebih takut kepada hukuman Allah s.w.t di atas setiap kesalahan dan kemungkaran yang dilakukan serta meningkatkan ketakwaan sepanjang Ramadan, demikian saranan Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Haji Mohd Rozali Salleh.



Beliau berkata demikian selepas pelancaran Ihya’ Ramadan Peringkat Negeri Terengganu dan Dokumentari Syahadah Musim Ke-7, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Selain itu, Haji Mohd Rozali juga meminta umat Islam merebut peluang keberkatan dan hikmat sepanjang Ramadan ini untuk mencari pengampunan daripada Allah dan mengelak daripada mengulangi kesilapan lalu.

“Kalau sebelum bulan puasa mereka `nakal-nakal’ sedikit, bulan puasa ini mereka sepatutnya insaf sebagaimana hadis ada menyebut, `Sesiapa yang tidak mendapat keampunan Allah s.wt. sepanjang Ramadan, tamat bulan Ramadan ini mereka tidak akan mendapat rahmat dan keampunan Allah,” katanya.

Katanya, pada bulan istimewa ini Allah s.w.t memberikan `durian runtuh’ supaya umatnya menghayati dan mempertingkatkan ibadat serta merebut peluang daripada ganjaran pahala yang berlipat kali ganda berbanding bulan-bulan lain.

Beliau turut mengingatkan umat Islam di negeri ini agar menghormati bulan Ramadan serta tidak makan pada waktu siang hari di khalayak umum kerana tindakan mereka boleh menyebabkan mereka didakwa di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001, Seksyen 19.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duannya sekali. Bagi kesalahan kedua dan berikutnya boleh didenda tidak melebih RM2,000 serta penjara tidak melebihi setahun.

“Kalau mereka makan di khalayak ramai, JHEAT boleh mengambil tindakan. Kita mahu mencegah dan tidak mahu perbuatan mungkar itu berleluasa.

Sementara itu, kerajaan negeri memperuntukkan RM366,000 sempena program Ihya’ Ramadan tahun ini dan jumlah itu meningkat berbanding tahun lalu berikutan pertambahan masjid dan surau seluruh negeri.

Katanya, peruntukan itu akan diagih-agihkan berdasarkan keperluan masjid dan surau di bawah penyelarasan kerajaan negeri di seluruh Terengganu bagi mengimarahkan lagi rumah ibadat itu sempena sambutan Ramadan.