Halaman

02 August 2011

Jabatan Penerangan anjur Program Kembara Ramadan

Oleh: Fauzi Mohd.

Program Kembara Ramadan Jalur Gemilang 2011 anjuran Jabatan Penerangan negeri (JPN) bakal berlangsung selama tujuh hari bermula esok (3 Ogos 2011).

Pengarah JPN Terengganu Hajah Azizah Awang, berkata program yang melibatkan semua tujuh daerah di Terengganu itu bagi menyemarakkan sambutan bulan kemerdekaan ke-54 pada tahun ini yang disesuaikan dengan suasana bulan Ramadan.

Menurutnya, kembara yang bermula di daerah Besut itu melibatkan 30 buah kenderaan di setiap daerah bagi mengagihkan 3,500 Jalur Gemilang secara percuma di setiap lokasi yang dikunjungi.

"Program di bawah aktiviti Semarak Merdeka 2011 itu antara lain mahu mendekatkan Jabatan Penerangan dengan kumpulan sasar kembara ini seperti pelajar, golongan orang kurang upaya (OKU), warga emas, belia dan komuniti masjid.

"Ia memberi peluang kepada komuniti yang ditemui bersama-sama pemimpin setempat dalam majlis berbuka puasa dan bersahur serta menerima sumbangan 'touch point' daripada JPN," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah Azizah, hari pertama program di Besut bermula di Dataran Ketara, Kampung Gerai dengan di sertai 30 buah kenderaan sebelum menyertai majlis berbuka puasa di Masjid Kampung Padang Luas dan bersahur di Sekolah Menengah Imtiaz.

Jelasnya, hari kedua di Setiu, kembara singgah di Masjid Guntung Luar untuk aktiviti pemasangan bendera dan seterusnya bersama masyarakat setempat dalam majlis berbuka puasa dan bersahur.

Meneruskan program di Hulu Terengganu pada hari ketiga katanya, konvoi oleh 30 buah motosikal belia bersama komuniti di Masjid Kampung Matang sebelum ke Akademi Binaan Malaysia di Jenagor bagi program Qiamulail dan bersahur.

"Hari seterusnya di Kuala Terengganu, sebelum menyertai majlis berbuka puasa bersama penduduk setempat di Masjid Tok Jembal, konvoi mengagihkan Jalur Gemilang di Taman Uda Murni, Teluk Ketapang.

"Sumbangan kepada anak-anak yatim turut diagihkan kepada Rumah Tunas Harapan Darul Hilmi, Teluk Ketapang serentak dengan sahur," katanya.

Kembara hari kelima di Marang kata Azizah, bermula dengan penyerahan Jalur Gemilang kepada pengguna jalan raya di Stesen Minyak Caltex Pulau Kerangga sebelum menyampaikan sumbangan dan berbuka puasa kepada penghuni Taman Rahmat.

Sejurus itu katanya, program sumbangan kepada anak-anak yatim diteruskan ke Asrama Darul Falah, Bukit Payong, serentak dengan sahur.

Meneruskan kembara di Dungun pada keesokkan harinya, Azizah memberitahu, di samping aktiviti memasang bendera di 15 buah rumah penduduk, program di Masjid Seberang Pintasan turut memberi sumbangan kepada individu bertuah yang lahir pada 31 Ogos dan bersahur di Sekolah Mengengah Imtiaz Dungun.

"Hari terakhir di Kemaman, perarakan 30 pembawa hidangan berbuka puasa berlangsung di Masjid Paya Berenjut sebelum mengakhiri kembara di Institut Pengajian Islam Marpa untuk program Qiamulai dan sahur," ujarnya.