Halaman

08 August 2012

Perhilitan minta pemburu haiwan liar tidak lakukan aktiviti di luar waktu

Oleh; Esah Abdullah

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) mengingatkan pemburu berlesen atau pemegang permit khas yang memburu haiwan liar, tidak menjalankan aktiviti memburu diluar masa yang ditetapkan.

Timbalan Pengarah Perhilitan Terengganu, Encik Mohd Hasdi Husin berkata, mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716) memperuntukkan mana-mana individu, sama ada dia seorang pemburu berlesen atau pemegang permit khas yang memburu haiwan liar pada masa selain masa yang ditetapkan adalah melakukan kesalahan.

“Jika sabit kesalahan mereka boleh didenda tidak melebihi RM30,000 atau di penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Katanya, pemburuan di luar waktu adalah salah. Contohnya pemburu babi hutan hanya boleh diburu pada jam 6.30 pagi hingga 7.30 malam, selain pada waktu itu tidak dibenarkan berbuat demikian dan jika tertangkap boleh didakwa.

Katanya, berhubung dengan pemburuan keluang, Perhilitan mewartakan haiwan itu tidak lagi boleh diburu kerana sebab-sebab pemuliharaan berkuatkuasa 6 Mac baru-baru ini,

“Saya pohon kerjasama orang ramai yangmelihat mana-mana individu atau pemburu haiwan pada masa bukan sepatutnya supaya melaporkan kepada Perhilitan dengan menghubungi talian 09-6221460,” katanya.

Katanya, kerjasama orang ramai dan sikap bertanggung jawab pemburu boleh mengelak berlaku perkara yang tidak diingini termasuk kemalangan yang mengakibatkan kehilangan nyawa.