Halaman

08 September 2012

Hotel TH siap tahun depan

Oleh: Esah Abdullah
Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Hotel Tabung Haji (TH) berharga RM 50 juta yang dibina tidak jauh dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) dijangka akan dapat memulakan operasi tahun depan.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said (gambar kiri) berkata, hotel yang mempunyai 180 bilik itu kini sudah 60 peratus siap dan akan dapat digunakan pada musim haji tahun depan.

“Semua jemaah yang akan mengikuti kursus perdana atau yang akan berlepas ke Tanah Suci akan ditempatkan di hotel berkenaan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kursus Perdana Haji Peringkat Negeri di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak petang semalam.


Hadir sama To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud, Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri YB Haji Khazan Che Mat; Pengurus Besar Kanan Pengurusan Hartanah dan Pentadbiran TH, Haji Abdul Halim Md Jamil dan Pengarah TH Terengganu Haji Mokhzani Mokhtar.

Menteri Besar ketika berucap di hadapan bakal haji yang mengikuti Kursus Perdana Haji.

Seramai 1,800 bakal jemaah haji dari seluruh negeri berhimpun di Stadium Tertutup bagi mengikuti kursus selama dua hari untuk mendalami kaedah rukun haji yang betul seperti tawaf, sa’ie, melontar jamrah dan amalan-amalan yang berkaitan dengan haji.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, tahun ini terdapat enam penerbangan haji secara terus dari LTSM di mana tiga penerbang pertama akan mendarat di Madinah dan tiga penerbangan akhir terus ke Jedah.

“Tahun ini kerajaan turut menaja 100 jemaah terdiri daripada penjawat awam yang menerima Anugerah Perkhidmat Cemerlang, Imam, Bilal dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK),” katanya.


Katanya, pihak kerajaan sedang berurusan dengan pihak berkuasa Arab Saudi bagi mendapatkan kouta 50 tempat lagi setelah 50 daripadanya sudah mendapat pengesahan.

Menteri Besar turut menasihatkan semua bakal jemaah agar sentiasa menjaga adat sopan selaku tetamu Allah sepanjang berada di Tanah Suci Mekah serta patuhi arahan petugas TH dari semasa kesemasa.

Jemaah pertama di negara ini dijangka berlepas ke Tanah Suci Mekah pada 17 September ini dan penerbangan terakhir ialah pada 19 Oktober, manakala penerbangan terus dari LTSM pula bermula 28 September hingga 17 Oktober.