Halaman

30 October 2012

Sekayu kazanah Pelancongan Tahun Melawat Terengganu 2013

Oleh: Mastura Jamaluddin

The State Agriculture Park atau Taman Pertanian Negeri juga dikenali sebagai Sekayu Agriculture Park, merupakan salah satu tempat paling terkenal dalam agro-tourism park (Khazanah Alam Semulajadi) di Terengganu.

Taman ini merupakan salah satu destinasi popular di kalangan pencinta alam dan penduduk bandar kerana terdapat pelbagai tarikan seperti Taman Rekreasi Sekayu (Hutan Lipur Sekayu),Taman Negeri Sekayu, Air Terjun Sekayu, taman herba dan mini zoo.

Taman Pertanian Sekayu adalah taman pertanian pertama di Terengganu yang dibangunkan kerajaan negari pada tahun 1982.

Taman ini dikendalikan Jabatan Pertanian Terengganu dan terletak di Kampung Sekayu, Hulu Terengganu, sudah lama terkenal dengan hutan rekreasi, taman tema dan air terjun.

Sempena Tahun Melawat Terengganu ( TMT ) 2013 tahun depan, taman ini dijangka menarik ribuan pelancong dengan tarikan sedia ada dan beberapa penambahan terbaru serta pelbagai aktiviti yang akan dijalankan.

Tarikan terbaru adalah berkayak serta ‘pedal boat’ yang telah beroperasi dengan bayaran RM5 bagi golongan dewasa serta RM3 untuk kanak-kanak bagi tempoh setengah jam.

Pengurusnya, Encik Abd Rahman Shamsuddin berkata, pihaknya sentiasa melakukan penambahbaikan dari semasa ke semasa untuk memastikan ia mampu meningkatkan kedatangan pelancong ke taman pertanian berkenaan.

“Selain mengekalkan aktiviti pertandingan memancing yang merupakan aktiviti tahunan, kami juga menerima kedatangan pelancong serta pelajar dan jabatan yang mengadakan perkhemahan atau kursus di sini hampir mencecah kira-kira 20,000 orang dalam setahun.

“Pihak kami juga bercadang untuk menyediakan sebuah kereta kuda bagi permulaan untuk menyambut kedatangan para pelancong pada tahun hadapan.

Mereka boleh menggunakan perkhidmatan ini untuk bersiar-siar dalam kawasan Taman Pertanian Sekayu dan jangkaan akan beroperasi selewat-lewatnya hujung tahun 2012,” katanya.