Halaman

01 November 2012

Tujuh pelayar negara berentap ke Piala Monsun 2012

Oleh: Aida Abd Rahman

 Tujuh pasukan pelayar negara kini sedang berusaha sedaya upaya merebut peluang ke persaingan terakhir merebut satu slot peserta `wild card’ bagi mewakili Malaysia di kejohanan Piala Monsun, Pulau Duyong, Kuala Terengganu pada 3 hingga 8 Disember ini.

 Bagaimanapun pasukan pelayaran negara perlu melalui siri terakhir Sirkit Match Racing Malaysia (MMRC) yang berlangsung tiga hari bermula 28 November ini bagi meningkatkan mata terkumpul daripada keseluruhan empat sirkit sekali gus menaikkan ranking dunia dan bergelar juara keseluruhan.

 Naib Presiden Persatuan Pelayaran Malaysia Dato’ Wan Hisham Wan Salleh, berkata tiga nama pasukan pelayaran yang mencipta nama di tiga siri MMRC seperti Jeremy Koo, Hazwan Hazim dan Masyuri Rahmat berpeluang merebut slot wild card negarakerana mereka antara mengumpul mata tertinggi.

"Buat masa ini, saingan masih terbuka dan tertumpu antara mereka bertiga di mana hanya satu pasukan negara yang akan mewakili negara dalam kejohanan berprestij bersama 11 lagi pasukan terbaik dunia.

 "Oleh itu, juara keseluruhan bagi acara MMRC secara automatik akan layak mewakili Malaysia ke acara Piala Monsun 2012," katanya kepada pemberita selepas sidang akhbar pengenalan Piala Monsun 2012 di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, kelmarin ( 30 Oktober). 

Dato’ Wan Hisham yang juga Pengarah T-Best Events untuk penganjuran Piala Monsun 2012 berkata lapan pasukan terbaik dengan tiga lagi wild card dari luar negara akan berkumpul di Pulau Duyong bermula hujung November ini.

 "Kali ini kita menjangkakan seramai 150,000 pengunjung berbanding yang dicapai seramai 140,000 pengunjung pada tahun lepas. Kita (penganjur) akan mengadakan pelbagai aktiviti dan karnival selama seminggu bagi menarik pengunjung seterusnya meningkatkan ekonomi setempat," katanya.

 MMRC telah bermula pada 11-13 Mei di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia, Tanjung Muroh, Lumut, Perak, diikuti di Marina Jabatan Laut, Pulau Indah, Klang, Selangor pada 29 Jun-1 Julai yang menyaksikan Jeremy dari Koo Racing Team muncul juara pada kedua-dua acara seterusnya mendahului dengan 69 mata.

Ini diekori rapat oleh Masyuri (Royal Malaysian Navy Match Racing Team 1) dengan perbezaan tiga mata (66 mata) yang menjuarai sirkit ketiga di Tanjung Leman, Johor pada 28-30 September lalu sementara Hazwan Hazim (Permai Hotel Match Racing Team) pula di tempat ketiga selepas mengumpul 60 mata.