Halaman

28 November 2012

Beza antara dua...

Analisis berita oleh: Kamarudin Mat Akib

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendoakan kesejahteraan sesama umat Islam sambil meminta Allah menjauhi penganut agama Islam, khususnya di kalangan pemimpin dan ahli-ahli Umno daripada menjahanamkan sesama sendiri.

Doa tersebut diaminkan oleh 2,973 perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno serta pemimpin kanan parti yang hadir pada majlis perasmian Perhimpunan Agung 2012 ketiga-ketiga sayap Umno itu di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur semalam.

Bukan setakat itu, doa berkenaan turut diaminkan beribu-ribu pemerhati yang terdiri daripada ahli-ahli dan penyokong Umno yang berada di luar dewan bagi mengikuti perhimpunan tersebut.

Langkah yang diambil pemimpin nombor dua Umno itu sangat jauh berbeza dengan tindakan Pas yang mendoakan agar Tuhan menjahanamkan Umno dan Barisan Nasional (BN) ketika Muktamar Tahunan parti itu di Kota Bharu baru-baru ini.

Dalam hal ini masyarakat negara ini dapat melihat dengan jelas adab dan kesopanan yang didokong oleh Umno berbanding dengan Pas.


Walaupun tidak melaungkan perjuangan Islam, pemimpin dan ahli-ahli Umno melakukan tindakan secara tertib dan selaras dengan ajaran Islam.

Sebaliknya Pas yang sentiasa menguar-uarkan kononnya merekalah pejuang Islam tulen melakukan tindakan songsang yang bercanggah dengan ajaran agama.

Berikut adalah lafaz doa Timbalan Presiden Umno: Bismillahirrahmanirrahim,

Ya Allah! Jadikanlah perhimpunan ini perhimpunan yang dirahmati

Janganlah Engkau leraikan hati kami dari mentaati Mu

Satukanlah hati-hati kami di jalan Mu Ya Allah

Ya Tuhan Kami! Terimalah doa kesejahteraan buat sekalian kami.

Jauhkanlah hati kami daripada menjahanamkan sesama sendiri

Kembalikanlah mereka yang tersasar ke jalan Mu yang diredai

Ya Allah! Bimbinglah kami di jalan yang lurus.

Redakanlah jalan perjuangan kami.

Tetapkanlah kami di jalan Mu Ya Allah!.

Ya Allah! Engkaulah Tuhan Rabbul Jalil Engkau kurniakanlah kekuatan di jiwa kami.

Engkau perteguhkanlah daya juang kami Engkau kurniakanlah kemenangan buat kami.

Begitu murni perjuangan Umno yang sentiasa meminta Allah berbuat baik kepada semua umat manusia, termasuk mereka yang tersalah langkah.

Dan yang paling penting pemimpin dan pengikut Umno tidak pernah berdendam dan mendoakan keburukan buat saudara seagama mereka walaupun mereka sentiasa dicaci dan dihina oleh Pas.