Halaman

26 November 2012

MBKT baik pulih tandas

Oleh: Suriati Ali 

 Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) kini sedang rancak membaik pulih dan membaiki 30 tandas awam di bandaraya itu, sebagai persediaan menerima jutaan pelancong menjelang Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013.

 Datuk Bandar, Dato’ Adzlan Mohd Dagang, berkata pada masa sama, pihaknya mengharapkan kerjasama semua pihak termasuk pemilik kedai makan, stesen minyak, pasar serta masjid dan surau meningkatkan tahap kebersihan tandas.

 “Orang ramai juga dingatkan supaya bersama-sama menjaga kebersihan jika mahu tandas awam di Terengganu kekal bersih, jika sebelah pihak saja yang mengambil cakna, ia tidak akan kekal lama,” katanya kepada pemberita pada sidang media khas di perkarangan Tandas Eksklusitf MBKT, Taman Shahbandar, Kuala Terengganu, petang semalam.

Dato’ Adzlan turut memberitahu, Tandas Eksklusi milik MBKT mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) sebagai tandas awam terbersih di Malaysia, sekali gus merangkul Anugerah Emas.

 Katanya, satu-satunya tandas eksklusif di bandaraya itu berjaya menewaskan tujuh tandas awam yang lain bagi kategori Tandas Awam PBT (Bandaraya/Perbandaran) pada Pertandingan Anugerah Tandas Bersih 1Malaysia.

 “Kejayaan itu amat bermakna untuk bandaraya baru seperti Kuala Terengganu, apatah lagi dalam usaha mencapai hasrat mempunyai bandaraya bersih yang menjadi pilihan ramai,” katanya.

 Menurutnya, kejayaan itu bagi saya bukan sahaja kejayaan MBKT tetapi warga bandaraya secara keseluruhannya.

 "Walaupun dari segi penggunaannya amat besar iaitu menghampiri 6,000 hingga 10,000 orang sebulan kerana kawasan ini menjadi lokasi karnival dan pasar malam tetapi pada masa sama, kita dapat mengekalkan kebersihan dan keadaan tandas ini setelah hampir lapan tahun beroperasi," katanya.

 Ditanya kemungkinan membina lebih banyak tandas eksklusif seperti itu, Adzlan berkata, Batu Burok dilihat lokasi strategik membina tandas seumpama itu. Bagaimanapun katanya, ia masih peringkat cadangan kerana kos pembinaan tandas itu agak besar iaitu RM500,000.