Halaman

29 January 2013

Radio masih relevan sebagai alat penyampai maklumat

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Radio masih relevan sebagai penyalur maklumat walaupun masyarakat negara ini disogokkan dengan pelbagai kemudahan Teknologi Maklumat (IT) yang canggih.

YB Dato' Haji Ahmad Razif ketika diwawancara secara langsung di konti  radio TFM
Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata masih ramai rakyat yang mendengar radio setiap hari bagi mendapatkan sumber maklumat, terutama mereka yang sibuk dengan pelbagai tugas rutin.

“Justeru itu, radio perlu mengetengahkan pelbagai maklumat semasa yang tepat dan benar serta tidak mengelirukan rakyat. Radio mampu menggantikan bahan-bahan bacaan dalam menyebarkan maklumat kepada rakyat,” katanya.

 berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Komunikasi Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan & Pelancaran Program Bahasa Radio Malaysia Terengganu fm di TfM petang ini.


Program tersebut dianjurkan Unit Komunikasi Negeri dengan kerjasama TfM. Hadir sama pada majlis itu, Pengarah Ukom, Haji Shamsuddin Sulong dan Pengarah Penyiaran Kawasan Timur, Hajah Azizah Mohd Yusoff.

Dato’ Haji Ahmad Razif memuji program tersebut yang dianjurkan oleh TfM kerana ia mampu meningkatkan kemampuan pendengar berbahasa Inggeris dan Arab.

Beliau berkata, seperti mana media lain, radio masih mampu memainkan peranan untuk mendidik anak-anak dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan dan agama.