Halaman

28 January 2013

YPU unjur pendapatan RM30 juta setahun di KUT

Oleh: Aida Abd Rahman

Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) mensasarkan unjuran pendapatan RM25 juta hingga RM30 juta setahun menerusi aktiviti jualan di Kompleks Usahawan Terengganu (KUT) apabila premis perniagaan itu beroperasi sepenuhnya bermula awal tahun depan.

Bangunan tiga tingkat bernilai RM21 juta di Kubang Jela, Manir bakal menempatkan 70 usahawan tempatan khususnya dalam industri kraf seperti batik dan songket serta produk berasaskan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).

Selain ruang niaga, KUT yang merangkumi dua bangunan juga dilengkapi hotel tiga bintang serta bakal   dibangunkan dengan pusat rekreasi keluarga yang dijangka siap menjelang 2014.

Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Haji Azmi Razik, berkata bangunan utama yang menempatkan Pasar ICT dan Kota Batik sudah siap sepenuhnya dengan beberapa ruang perniagaan sudah beroperasi, selain sebahagian besar lagi akan memulakan perniagaan bulan depan.

“Daripada 70 ruang niaga berkenaan, 48 ruang sudah diisi oleh usahawan ICT, manakala 18 lagi pengusaha batik tempatan yang sudah mempunyai nama di mana mereka diketuai oleh STR Batik.

"Selain STR Batik, Khamis Batik, perniagaan lain termasuklah I Rich Supply dan Al Bakry T' Cafe yang menawarkan hidangan nasi Arab. T’Cafee berkenaan mampu meraih pendapatan cukup lumayan, iaitu RM1,000 sehari,” katanya selepas membuat lawatan di Rumah Media Kelab Wartawan Terengganu (Kawat), di Jalan Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Presiden Kawat, Encik Ayob Mamat. Haji Azmi berkata, YPU juga merancang untuk menyediakan kios bagi memberi peluang kepada usahawan kecil yang berminat untuk turut sama memanfaatkan pembinaan kompleks berkenaan.

Katanya, berdasarkan prestasi jualan Al Bakry T'Cafe, pihaknya yakin usahawan di KUT mampu menjana pendapatan yang lebih baik, apatah lagi disokong dengan pembinaan pelbagai kemudahan prasarana lain khususnya kemudahan penginapan dan pusat rekreasi keluarga.

"Malah kedudukannya yang strategik iaitu berhampiran lebuh raya baru akan menarik lebih ramai pengunjung, selain terdapat dua pusat pengajian tinggi Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berhampirannya akan menjana keuntungan yang lebih baik," katanya.

Haji Azmi berkata pembinaan hotel itu sudah memasuki fasa akhir iaitu kerja dokumentasi, manakala pusat rekreasi keluarga bernilai RM20 juta yang menempatkan pawagam, pusat boling dan gelanggang futsal.