Halaman

24 July 2013

Dataran Shahbandar jadi lokasi berbuka puasa

Oleh: Suriati Ali

Berbuka puasa beramai-ramai di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu, sudah menjadi kelaziman bagi masyarakat yang tinggal di sekitar Kuala Terengganu setiap kali datangnya Ramadan.


 Rata-rata mereka mengakui seronok melalui senario seupama itu,kerana bukan saja dapat menjalin hubungan rapat antara keluarga, rakan sekerja dan teman belajar malah mampu bertukar suasana.

 Walaupun berbuka puasa di rumah atau di gerai makan lebih selesa, sekali sekala tetap memilih berbuka puasa dengan cara demikian, kerana ia cukup menyeronokkan.

Senario sebegitu juga turut memberi peluang kepada kita untuk melihat orang lain yang turut serta dengan pelbagai ragam, di samping peluang menikmati keindahan alam.

Tinjauan Teganukita di Dataran Sahbandar kira-kira jam 6.30 petang semalam mendapati, hampir di segenap ruang di atas padang rumput dipenuhi orang ramai yang sedang bersiap sedia untuk menanti tibanya waktu berbuka puasa.


 Kebanyakan juadah dibawa dari rumah dan tidak kurang juga ada yang membeli menu seperti nasi ayam, nasi kukus, nasi lemak, murtabak dan pelbagai jenis air di bazar berhampiran.

 Pelajar Tatiuc, Mohd Hafizuddin Mat Tahar berkata berbuka puasa di rumah dan di lokasi seumpama itu, banyak bezanya, jika di sini, sambil berbuka puasa boleh lihat keindahan alam.

"Selalunya kami akan bertukar-tukar tempat, jika sudah bosan berbuka dan membeli juadah berbuka di sini (Dataran Shahbandar), kami akan ke bazar Ramadan di Batu Burok dan akan terus berbuka di tepi pantai beramai-ramai,” katanya.

Seorang lagi pengunjung, Aida Abd Rahim, berkata sudah menjadi rutin bagi mereka sekeluarga untuk berbuka beramai-ramai kerana ia bukan sahaja menyeronokkan, tetapi juga memberi kelainan kepada anak-anak untuk berbuka di luar.

“Selain rumah sendiri dan restoran, berbuka beramai-ramai di kawasan terbuka seakan telah menjadi rutin buat kami sekeluarga, apatah lagi anak-anak yang masih kecil sememangnya suka dengan aktiviti sedemikian dan ia merupakan salah satu cara untuk meraikan anak-anak yang baru belajar berpuasa,” katanya . .