Halaman

24 July 2013

Kerajaan negeri serius pantau kaki ponteng puasa

Oleh: Noraini jusoh

Kerajaan negeri serius memantau kaki ponteng puasa yang makan atau minum secara terbuka di khalayak awam tanpa segan silu bagi menjaga kesucian bulan Ramadan.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Inovasi & Tugas-Tugas Khas negeri, YB Ghazali Taib berkata, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) akan mengambil tindakan tegas terhadap individu beragama Islam yang melakukan perbuatan tersebut dengan mendakwa mereka di mahkamah syariah sebaik sahaja ditahan.

"Pasukan peronda ditugaskan untuk menangkap individu tidak berpuasa yang makan dan minum di khalayak ramai kerana perbuatan tersebut boleh memberi kesan negatif kepada umat Islam.

"Serbuan juga dilakukan dari semasa ke semasa khususnya di restoran bukan Islam mahupun di bazar-bazar Ramadan bagi memastikan perbuatan yang mencemarkan bulan mulia ini dapat dibendung dengan sewajarnya,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Penyampaian Hadiah Showme Skills Malaysia Competition 2013 di Hotel Permai Kuala Terengganu, semalam.

Katanya, restoran bukan Islam yang beroperasi pada siang hari dan menjual makanan halal serta bazar Ramadan merupakan sasaran kaki ponteng puasa untuk mendapatkan makanan dengan mudah.

"Sekiranya pengusaha restoran dan para peniaga didapati sengaja menjual makanan kepada golongan muslim sebelum tiba waktunya tindakan tegas akan diambil.

"Jika pembelian itu memang jelas menampakkan untuk makan tengahari maka pihak jabatan agama dan agensi berkaitan akan membuat tangkapan atau mengenakan denda kepada pengusaha makanan tersebut mahupun pelanggannya,” ujarnya.