Halaman

21 July 2013

Sektor perladangan dan perkilangan penyumbang terbesar keuntungan Ketengah

Oleh: Noraini Jusoh

Sektor perladangan dan perkilangan merupakan penyumbang terbesar kepada keuntungan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) bagi tahun 2012.

Pengurus Besarnya Wan Mat Amin Wan Daud berkata, Kumpulan Syarikat Ketengah Holding Sdn Bhd telah mencapai keuntungan sebelum cukai berjumlah RM76.9 juta dan selepas cukai berjumlah RM59.9 juta pada tahun tersebut.

"Disebabkan berjaya mencapai keuntungan yang memberangsangkan pada 2012, tahun ini sebanyak RM1.1 juta akan dikeluarkan zakat daripada jumlah keuntungan yang telah diperolehi anak-anak syarikat Ketengah itu,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Majlis Berbuka Puasa Ketengah Bersama Media di Primula Beach Hotel, baru-baru ini.

Tambah beliau, hasil daripada keuntungan tersebut anak-anak syarikat Ketengah juga telah menyumbang sebanyak RM1.3 juta untuk Tabung Amanah Masyarakat Ketengah.

"Menerusi sumbangan tersebut kita dapat melaksanakan pelbagai program pada setiap tahun untuk manfaat masyarakat di wilayah Ketengah,” ujarnya.

Katanya, Kumpulan Syarikat Ketengah Holding Sdn Bhd juga akan mempelbagaikan aktiviti pelaburan dan tidak hanya bergantung kepada sektor perladangan dan perkilangan.

"Antara bidang baru yang akan diceburi ialah pelaburan dalam bidang pelancongan khususnya pelancongan di Tasik kenyir dan juga pelaburan dalam bidang hartanah yang mana dijangka memberi hasil pulangan yang lumayan kepada syarikat,” katanya.