Halaman

31 July 2013

PENGUNDI KUALA BESUT SIFATKAN NIK AZIZ SEBAGAI ORANG ISLAM YANG TIDAK REDHA DENGAN KETENTUAN ALLAH

Oleh: Ruslan Abdul Rahman


Perbuatan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat menghina pengundi Kuala Besut sebagai lalai dan mengenepikan agama kerana memilih calon Barisan Nasional (BN) baru-baru ini adalah terlalu biadab.
 Beberapa pengundi ditemui, meminta supaya Datuk Nik Aziz menarik balik kata-katanya yang celupar itu, apatah lagi turut pula menghina golongan nelayan yang memilih BN dengan mengaitkan dengan habuan wang.
Pengundi wanita, Maznah binti Daud berkata, perkataan seperti itu tidak sepatutnya keluar dari seorang yang disanjung oleh orang Pas sebagai ulamak dan berpengetahuan agama.
Beliau meminta supaya Nik Aziz menarik balik kata-kata yang menghina penduduk dan pengundi dalam Kuala Besut sebagaimana yang ditulis dalam Facebook Nik Aziz 26 Julai dan disiarkan oleh beberapa akhbar tempatan. Tajuk tulisan Nik Aziz ialah Kuala Besut, Kuala Ujian.
  Nik Aziz dalam kenyataan itu menyifatkan penduduk Kuala Besut lalai apabila memilih BN dalam pilihanraya kecil baru lalu. Nik Aziz berkata, kehidupan rakyat Kuala Besut yang mencari pendapatan sebagai nelayan sukar membuat pilihan terutama demi kepentingan agama.
 Nelayan beri peluang cerah BN tabur projek dan habuan wang ringgit, kata Nik Aziz mengulas kemenangan BN dalam PRK Kuala Besut.
 Penyakit ghaplah atau lalai merajai penduduk Kuala Besut, kata Nik Aziz dalam FBnya.
  Seorang lagi pengundi, Kamarul Izwan bin Md Kamaruzzaman menyifatkan Nik Aziz sebagai orang Islam yang tidak redha dengan ketentuan Allah yang sepatutnya tidak berlaku kepada seorang yang berpelajaran agama seperti bekas Menteri Besar Kelantan itu.
 "Walaupun nelayan, ia tidak sepatut dihina dan dipandang rendah sebegitu rupa oleh Nik Aziz kerana nelayan juga manusia yang berjasa dan berperanan kepada masyarakat dan negara," katanya.
  Saiful Nizan Mohd Sabri, pengundi di pekan Kuala Besut meminta Nik Aziz memohon maaf secara terbuka di atas kenyataan yang menghina penduduk Kuala Besut itu.
“Yang banyak tabur habuan wang ringgit, merasuahkan pengundi ialah Pas sendiri,” katanya yang menolak dakwaan Nik Aziz bahawa pengundi ditabur habuan wang ringgit menyebabkan mereka sokong BN di Kuala Besut baru lalu.