Halaman

01 August 2013

Jualan rempah murtabak laris

Oleh; Esah Abdullah 

Murtabak merupakan hidangan ‘wajib’ bagi penggemar menu tersebut ketika berbuka puasa dan tidak hairanlah peniaga juadah tersebut tumbuh bagai cendawan. .

Namun keenakan makanan tersebut bergantung kepada rempahnya dan setiap pelangan pasti mencari murtabak yang boleh membuka selera samaada perisa ayam atau daging.

Puan Syima menunjukkan pelbagai rempah dikedainya
Seorang peniaga rempah, Puan Syima Mohamad, 38, berkata, jika pada hari biasa rempah tersebut dijual sekitar 100 kilo dalam tempoh sebulan yang dibeli oleh peniaga pasar malam sahaja namun dengan kedatangan Ramadan peniaga bertambah termasuk mereka yang menjual murtabak dan tempias turut terkena kepada peniaga rempah sepertinya.

 “Sebelum Ramadan lebih 100 kilogram (kg) rempah murtabak sudah terjual manakala pada minggu kedua lebih 200 kg telah terjual,” katanya.

Menurutnya,seorang peniaga biasanya membeli dengan kuantiti yang banyak, dan ada sehingga 40 kg seorang. Sebab itu, sebelum kedatangan Ramadan, kami memastikan bekalan rempah terutama murtabak adalah mencukupi.

Beliau berkata, berdasarkan pengalaman tahun-tahun sebelum, rempah murtabak terjual sekitar lebih 400 kg, iaitu tiga kali ganda berbanding hari biasa.

Katanya, setiap rempah ratus yang dijual secara kilogram berharga RM4 bagi 100 gram sahaja dan sedia juga menerima tempahan.

“Selain menjual rempah yang dijual secara kilogram, kami jua menjual rempah secara paket bagi setiap hidangan dengan disertakan bersama resipi cara memasak,” katanya.