Halaman

15 July 2013

TDM bina kilang RM80 juta di Kalimantan

DATO' ROSLAN
Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra


TDM Berhad bakal membina kilang minyak sawit bernilai RM80 juta di Kalimantan, Indonesia yang dijangka siap hujung tahun hadapan.


Pengerusnya, Dato’ Roslan Awang Chik berkata, pihaknya sudah mengeluarkan tender kepada kontraktor bagi proses membina kilang yang mampu memproses 60 tan sejam kelapa sawit terletak di Naggapinoh, Kalimantan itu.

 “Baru-baru ini Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said ke Kalimantan dan melawat tanaman sawit kita di sana yang seluas 11,035 hektar.

“Kita juga sekarang ini sudah mengeluarkan tender membina kilang yang dijangka siap dalam masa 16 bulan akan datang,” katanya kepada pemberita, di Wisma Darul Iman, baru-baru ini.

Dato’ Roslan berkata, TDM akan memperolehi hasil lebih lumayan apabila ladang seluas 20,000 hektar keseluruhan itu akan mengeluarkan hasil sepenuhnya nanti.

Katanya, dalam jangka masa panjang, TDM mensasarkan untuk menanam 40,000 hektar kelapa sawit serta membina kilang tambahan bagi menampung peningkatan pengeluaran itu.

Dalam pada itu, TDM Berhad mempunyai potensi pertumbuhan positif di Kalimantan dan dijangka menjana pengeluaran yang ketara pada 2015.

TDM juga berusaha ke arah penanaman pokok kelapa sawit tiga kali ganda daripada jumlah sekarang berikutan mempunyai tanah subur dan iklim yang kondusif di kawasan itu.

Terdahulu, operasi TDM Berhad di Kalimantan, Indonesia mendapat pujian Menteri Besar ketika mengadakan lawatan kerja di lokasi itu, pada 29 Jun lalu.

Rombongan lain yang mengikuti lawatan itu, isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud dan Pegawai Kewangan Negeri, Dato' Haji Abdul Razak Ismail.

Lawatan tersebut dianjurkan sebagai sebahagian daripada usaha Kumpulan untuk mengemas kini pembangunan operasi perladangan TDM di Indonesia kepada kerajaan negeri.