Halaman

20 November 2013

Paras air Sungai Chalok mula meningkat.

Meningkat..Paras air Sungai Chalok jam 3.30 petang tadi

Oleh: Aminudin Ismail.

BANDAR PERMAISURI: Hujan sejak semalam sehingga hari ini menyebabkan beberapa sungai utama di Setiu mulai naik tetapi belum kepada tahap membimbangkan yang boleh menyebabkan banjir.

Tinjauan Teganukita mendapat antara sungai yang mula naik paras airnya ialah Sungai Setiu, Sungai Guntung, dan Sungai Calok dan beberapa sungai kecil yang lain.

Sungai Chalok yang sebelum ini mudah menyebabkan banjir tetapi sejak ia diperdalamkan dan pembinaan jalan baru sepanjang pekan Calok Kedai, paras air masih belum ke paras bahaya walaupun hujan sejak semalam.

Seorang penguna jalanraya, Amir Mohd Zin, 25, berkata sejak siapnya jalan baru di Pekan Chalok Kedai, dia tidak bimbang lagi tersekat banjir kerana kawasan itu sudah ditinggikan.

“Dulu, kawasan berhampiran SMK Chalok sering berlaku banjir dan air melimpahi jalan setiap kali musim tengkujuh tetapi sejak jalan baru ini di buka dua tahun lalu, keadaanya sudah berubah,” katanya.

Tinggi..jambatan baru di Chalok Kedai.
Selain itu, katanya, usaha kerajaan mendalamkan dan melebarkan Sungai Calok juga menyebabkan beberapa kawasan rendah sekitar Calok ini tidak lagi sering dinaiki air apabila berlaku hujan lebat berterusan. Sementara itu,

Ahli Dewan Undangan (Adun) Langkap, Dato’ Sabri Mohd Nor menasihati penduduk yang sering terlibat dengan banjir supaya membuat persediaan lebih awal dan sentiasa mematuhi arahan pihak berkuasa jika diarahkan berpindah.
Jalan di Chalok Kedai yang dinaiktaraf.