Halaman

03 March 2011

3,600 guru bakal terima komputer riba

Oleh: Suriati Ali


Seramai 4,400 guru di seluruh negeri akan menerima komputer riba selaras dengan hasrat kerajaan memperluaskan penggunaan peralatan teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) di sekolah-sekolah rendah seluruh negeri. - Gambar oleh Zulkipli Putra

Seramai 3,600 guru Tahun Enam sekolah rendah di negeri ini bakal menerima komputer riba secara berperingkat-peringkat, dalam tempoh terdekat ini.

Pengagihan itu adalah kesinambungan pemberian kemudahan itu di mana pada 14 Februari lalu 800 guru Angkatan Kerja Rajin dan Mulia (Akram), menerima kemudahan tersebut.

Pada tahun ini, seramai 4,400 guru di seluruh negeri akan menerima komputer riba selaras dengan hasrat kerajaan memperluaskan penggunaan peralatan teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) di sekolah-sekolah rendah seluruh negeri.

Komputer riba tersebut yang mengadungi pengisian sama dengan e-Book kini sedang dalam proses terakhir sebelum diserahkan kepada pemilik masing-masing.

Ketua Sektor Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Haji Zubir Embong berkata, pemberian komputer riba kepada guru-guru terlibat adalah sumbangan cukup berharga daripada kerajaan negeri dan belum pernah dilakukan di negeri lain.

Katanya, JPNT dengan kerjasama kerajaan negeri akan mengadakan majlis khas untuk pengagihan peralatan itu yang bakal diterima secara peringkat mengikut mata pelajaran.

“Guru mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Arab mungkin menjadi penerima pertama sebelum diikuti guru mata pelajaran lain termasuk Matematik dan Bahasa Inggeris.

“Saya mengharapkan guru menerima komputer riba memanfaatkannya sebaik mungkin untuk kecemerlangan pelajar, sekolah dan nama baik Terengganu ,” katanya ketika dihubungi Teganukita.

Katanya, pemberian komputer ini juga sebagai hadiah kerana mampu mengekalkan kecemerlangan Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah (UPSR) selama 10 tahun berturut-turut.

“Saya percaya, setiap guru yang menerima peralatan ini lebih bersemangat mencurahkan ilmu kepada anak didik masing-masing dalam usaha mengekalkan kedudukan dan lebih cemerlang pada tahun seterusnya,” katanya.