Halaman

03 March 2011

UMT Mantapkan Jaringan Antarabangsa

Oleh: Aida Abd Rahman

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berusaha memantapkan jaringan antarabangsanya dengan mensasarkan pertambahan pelajar asing ke institusi pengajian itu sebanyak lima peratus pada 2015 berbanding hanya dua peratus kini.

Naib Canselornya, Prof Dr Aziz Deraman, berkata sasaran itu selaras dengan apa yang diamanatkan Kementerian Pengajian Tinggi yang mahu supaya lebih ramai pelajar asing menyambung pengajian di pusat pengajian awam di negara ini.
Katanya, sehingga kini, UMT memiliki 123 pelajar daripada 17 negara yang mengikuti pelbagai peringkat pengajian dan pengkhususan termasuk China, Kanada, United Kingdom, India dan Indonesia.

Prof Dr Aziz berkata, sebahagian daripada mereka mula memasuki UMT pada 2009 dan bakal menamatkan pengajian pada tahun depan.
Beliau berkata demikian selepas Majlis Malam Gala Antarabngsa (MGA) di Ri-Yaz Heritage Resort, Pulau Duyong, Kuala Terengganu baru-baru ini.

“UMT sudah bekerjasama dengan lebih 20 institusi pengajian tinggi di seluruh dunia bagi meningkatkan lagi mutu pembelajaran di institusi pengajian kami.

“Ini termasuklah Universiti Bergen, Norway, Universiti carolina and East Carolina (USA), Universiti James Cook (Australia), Institut Alfred Wagener (Jerman) dan Universiti Selatan Brittany, Perancis,” katanya.

Selain lain termasuk Universiti Newcaste (United Kingdom), Universiti Air Langga dan Universiti Bung Hatta (indonesia) serta Universiti Kagoshima (Jepun).

Prof Dr Aziz pada majlis itu turut berterima kasih kepada kerajaan negeri kerana menyumbang RM10,000 bagi menjayakan program yang julung kali diadakan oleh pihak UMT itu.

Beliau turut berbangga kerana program itu mampu menghimpunkan pelajar daripada pelbagai bangsa, agama dan budaya, di mana mereka tetap boleh bergaul dan belajar dalam persekitaran pembelajaran yang baik dan selesa.