Halaman

02 March 2011

JPNIN hantar 1,000 guru tabika ke universiti

Oleh: Esah Abdullah

Seramai 1,000 guru Taman Bimbingan Kanak-kanak (Tabika) Perpaduan akan dihantar melanjutkan pelajaran di universiti tempatan dalam bidang Diploma Perguruan tahun ini.

Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), Dato’ Azmin Amin Hassan berkata, keputusan ini diambil bagi memastikan guru-guru terbabit boleh diserapkan ke jawatan tetap iaitu Gred S27.


“JPNIN telah mula menghantar guru Tabika di bawah JPNIN untuk buat diploma sejak beberapa tahun lalu dan setakat ini lebih 400 orang guru telah menyertai kursus Diploma Perguruan dan setelah keluar mereka dilantik ke jawatan tetap,” katanya.

Katanya, pihaknya juga menyediakan senarai guru dan menguruskan kemasukan mereka ke university tempatan memandangkan kebanyakan guru terbabit memperolehi kurang lima kredit dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

“Kita juga sentiasa mencari inisiatif untuk membolehkan proses tersebut mengambil masa tiga tahun sahaja berbanding tempoh sepatutnya,” katanya.

Selain itu menurut Dato’ Azmin, JPNIN sedang menguruskan supaya guru yang tiada lima kredit diberi peluang dan latihan bagi mendapat diploma.